Tilbake til kunderessurser

Sist endret: Aug 27, 2024

Guide: Slik gjør du prissetting av frakt i din nettbutikk

Å få kunder til å akseptere fraktkostnader er en utfordring, spesielt i B2C-markedet. Med god innsikt kan du tilby konkurransedyktige priser i din checkout.

Hvordan forholde seg til soner og vekt?

Transportører alltid fakturerer frakt basert på både soner og fraktberegnet vekt.

Her er noe eksempler på kjente tilnærminger:

  • Sonefri prisavtale.
Pakke på 2 kg Pris
Sonefri avtale 37-81 NOK Prisvariasjoner avhengig av mottakers adresse
Sonebasert avtale 54 NOK Faste priser uavhengig av mottakers adresse

Etter tilbakemeldinger fra våre kunder har vi utarbeidet en egenlaget sonefri prismatrise for de av våre kunder som ønsker mer forutsigbarhet rundt fraktkostnadene. Dette gjelder kun Postnord og ved sending av Mypack Home Small, Mypack Box og Mypack Collect. Da kan du f. Eks regne ut en gjennomsnittsvekt for dine ordre og enkelt sette fraktpris basert på denne.  Ta kontakt med oss om du vil vite mer om de sonefrie prisene. OBS! Sonefrie priser lønner seg ikke nødvendigvis om størsteparten av dine ordre uansett sendes til og fra f. eks østlandet.

  • Fast pris i checkout basert på én sone.

Om du vil ha full dekning på dine fraktkostnader kan du legge inn prisen for en gjennomsnittlig tung/stor sending til den høyeste sonen. De fleste som benytter en slik strategi tar utgangspunkt i sonen like over midten, f. Eks sone 5 dersom det er 8 soner. Om du tar en kikk på en vanlig prisliste, for eksempel vår Postnord-prisliste, så kan du se at transportør fakturerer frakt basert på antall soner fra avsender til mottaker. Om du sender pakker fra Norge-Norge kan dette være de fleste pakkene går over mange soner da halvparten av Norges befolkning bor på østlandet.

  • Fast pris i checkout basert på gjennomsnittlig ordrebeløp.

Om en typisk bestilling i din nettbutikk er 1000,- kan du for eksempel legge inn en fast pris på 10% av ordreverdien, altså 100 NOK. Avhengig av varens størrelse og dine marginer på produktet så er det ikke sikkert dette er en god strategi for deg, men det kan hjelpe deg med å legge deg på et nivå som ikke oppleves uforholdsmessig høyt i forhold til ordrens verdi.


Hvordan forholde seg til variasjoner i pakkestørrelse?

Det er helt klart nettbutikker som selger små, lette produkter uten særlig variasjon i pakkestørrelsen som har det aller beste utgangspunktet for å få en optimal frakthåndtering.

Dersom du har enkeltprodukter som skiller seg ut i størrelse kan du for eksempel:

  • Bake fraktprisen inn i produktpris, enten helt eller delvis. Bake inn fraktkostnaden i selve produktprisen på varene som skiller seg ut for å veie opp for den økte fraktkostnaden. Store produkter kan du altså prise litt høyere og legge på større margin rett og slett for veie opp for kostnadene ved å frakte disse.
  • Legge inn betingelser på fraktmetodene i nettbutikken din. Dvs gjøre slik at ulike fraktmetoder og priser blir tilgjengelig avhengig av hvilke produkter kunden har i handlekurven. Dette er noe de fleste nettbutikk-plattformer lar deg gjøre. Enkelte krever tredjeparts pluginer, mens andre allerede lar seg legge inn f. eks postnummer-intervaller med egne priser, pris basert på vekt og lignende. Anbefaling, legg inn fraktberegnet vekt når du legger inn vekt på varene i nettbutikken.
  • Minimere emballasjestørrelse for å redusere fraktkostnader. F. eks benytt postordreposer istedenfor esker og pakke smartere.
  • Benytt prisberegningen i Proteria Frakt. Særlig når du sender store forsendelser anbefaler vi å legge inn mål & vekt for å sikre at du unngår unødvendige tillegg fra transportørene


Frakt som markedsføringsverktøy

Fraktkostnadene er ofte den siste brikken som legges til i en online handlekurv, men de kan likevel være den avgjørende faktoren for om en kunde fullfører kjøpet eller ikke. En lite gjennomtenkt pris-strategi på frakten kan raskt ødelegge en ellers positiv kjøpsopplevelse og drive kunder over til konkurrentene.

  • Gratis frakt-kampanje

Å tilby gratis frakt er en svært effektiv måte å tiltrekke seg kunder og øke salget. Men det er viktig å vurdere kostnadene ved gratis frakt og finne en balanse mellom å tiltrekke kunder og oppnå lønnsomhet. Man bør ha bakt inn en god margin på produktene før man tilbyr gratis frakt.

  • Gratis frakt basert på ordrens størrelse.

B2C-kunder er ikke veldig glad i å betale for frakt, selv om det sparer en for tiden og energien det tar å fysisk kjøpe varen selv. En kjent strategi er å oppfordre kunden til å gjøre større kjøp for å trigge gratis frakt i handlekurven. 

  • Ha en klar og tydelig returpolicy.

Den bør annonseres tydelig for kundene når de er inne på din nettbutikk. For mange kunder er bare tanken om at retur er gratis, noe som gjør at de tør å legge inn sin første bestilling.

Hold returkostnadene nede

Returkostnadene er like høye som de opprinnelige fraktkostnadene. Så man er tjent med å unngå passive returer, dvs uavhentede pakker eller pakker som ikke kom frem til rett adresse. Dette kan selvsagt skyldes en sløv kunde som rett og slett bare ikke hentet pakken på hentestedet innen fristen, men det kan også være andre grunner som kan unngås.

  • Validering av adresser.

I Proteria Frakt er det implementert automatisk validering av postnummere, men kundene kan fremdeles gjøre tastefeil i det bestillingen legges inn i din nettbutikk. Det er absolutt verdt å ta en liten kikk på adresselappen før man klistrer denne på, i tilfelle det ser ut til å være gjort en åpenbar feil (f. Eks manglende husnummer, feil i epost-adresse og lignende).

  • Tydelig kommunikasjon rundt fraktmetoder.

Sørg for at kundene dine gjør overveide valg når de velger fraktmetode. Er de klar over at man må benytte telefonen for å åpne pakkeautomatene? Vet kunden at nærmeste bemannede hentested er flere kilometer unna? For levering i postkassen (Pakke i postkassen) er det krav om tydelig merking av postkasse. Les gjerne denne guiden for innblikk i problemstillinger rundt dette.

  • Sørg for at etiketten er plassert riktig og er lesbare

Du får bare forsinkelser og tillegg fra transportør dersom etikettene ikke er lesbare. I verste fall kan pakken komme på avveie og ordren tapt. Les denne artikkelen for korrekt plassering av fraktetiketter og instillinger knyttet til utskrift. Dersom du benytter laser-skriver vil vi anbefale å benytte en termoskriver for mer slitesterk utskrift.



Benytt en helhetlig fraktløsning

  1. Tilgang på kompetanse og erfaring. Proteria har over 30 års erfaring innen frakt og toll. Vi har en under ett en kunnskapsrik, gratis support og strekker oss langt for å forstå og løse våre kunders utfordringer. Vi har kompetanse på tvers av Proteria og Logistra (som er en del av Proteria Gruppen).

  2. Enkelt å komme i gang. Proteria-bruker med ditt eget utvalg av transportører og integrasjoner kan du komme i gang med på få dager. Det tar mellom 1-3 dager som regel før Postnord-avtalene er klare til bruk.

  3. Rimeligste fraktavtale. I Proteria har du tilgang til flere konkurrerende transportører og vi har fremforhandlet gunstige fraktavtaler for deg som gjør at du både enkelt kan sammenligne pris mellom de ulike, samt at du kan tilby dine kunder ulike fraktalternativer til ulike pris for å se hva kundene er villig til å betale. Alle fraktfakturer og support går via Proteria. Du vil antagelig erfare at kundene konsekvent velger det rimeligstre fraktalternativet, og derfor det er en god ting at vi har fått gode fraktpriser hos Bring (pakker), Postnord (pakker og stykkgods), Norlines (stykk- og partigods) og FedEx (internasjonale pakker).

  4. Løsninger for enhver behov. Etter at Logistra ble en del av Proteria Group, har du tilgang til over 600 mindre og større transportører i våre systemer. Les mer om Logistra Cargonizer her.

  5. Automasjon. Du kan benytte deg av våre integrasjoner til eksempelvis e-handelsplattformer som Shopify og WooCommerce helt gratis så lenge du benytter våre fraktavtaler. Om du benytter våre integrasjoner vil vi anbefale deg å gjøre bevisste valgt i forhold til hvordan du legger frem fraktalternativene for dine kunder. Dette for å sikre at du betaler minst mulig for frakten og at kunden gjør overveide valg.

  6. Moderne APIer du kan koble deg på. Disse kan du få tilgang til som forklart her.