Å få kunder til å akseptere fraktkostnader er en utfordring, spesielt i B2C-markedet. Med god innsikt kan du tilby konkurransedyktige priser i din checkout.
Transportører alltid fakturerer frakt basert på både soner og fraktberegnet vekt.
Her er noe eksempler på kjente tilnærminger:
Etter tilbakemeldinger fra våre kunder har vi utarbeidet en egenlaget sonefri prismatrise for de av våre kunder som ønsker mer forutsigbarhet rundt fraktkostnadene. Dette gjelder kun Postnord og ved sending av Mypack Home Small, Mypack Box og Mypack Collect. Da kan du f. Eks regne ut en gjennomsnittsvekt for dine ordre og enkelt sette fraktpris basert på denne. Ta kontakt med oss om du vil vite mer om de sonefrie prisene. OBS! Sonefrie priser lønner seg ikke nødvendigvis om størsteparten av dine ordre uansett sendes til og fra f. eks østlandet.
Om du vil ha full dekning på dine fraktkostnader kan du legge inn prisen for en gjennomsnittlig tung/stor sending til den høyeste sonen. De fleste som benytter en slik strategi tar utgangspunkt i sonen like over midten, f. Eks sone 5 dersom det er 8 soner. Om du tar en kikk på en vanlig prisliste, for eksempel vår Postnord-prisliste, så kan du se at transportør fakturerer frakt basert på antall soner fra avsender til mottaker. Om du sender pakker fra Norge-Norge kan dette være de fleste pakkene går over mange soner da halvparten av Norges befolkning bor på østlandet.
Om en typisk bestilling i din nettbutikk er 1000,- kan du for eksempel legge inn en fast pris på 10% av ordreverdien, altså 100 NOK. Avhengig av varens størrelse og dine marginer på produktet så er det ikke sikkert dette er en god strategi for deg, men det kan hjelpe deg med å legge deg på et nivå som ikke oppleves uforholdsmessig høyt i forhold til ordrens verdi.
Det er helt klart nettbutikker som selger små, lette produkter uten særlig variasjon i pakkestørrelsen som har det aller beste utgangspunktet for å få en optimal frakthåndtering.
Dersom du har enkeltprodukter som skiller seg ut i størrelse kan du for eksempel:
Fraktkostnadene er ofte den siste brikken som legges til i en online handlekurv, men de kan likevel være den avgjørende faktoren for om en kunde fullfører kjøpet eller ikke. En lite gjennomtenkt pris-strategi på frakten kan raskt ødelegge en ellers positiv kjøpsopplevelse og drive kunder over til konkurrentene.
Å tilby gratis frakt er en svært effektiv måte å tiltrekke seg kunder og øke salget. Men det er viktig å vurdere kostnadene ved gratis frakt og finne en balanse mellom å tiltrekke kunder og oppnå lønnsomhet. Man bør ha bakt inn en god margin på produktene før man tilbyr gratis frakt.
B2C-kunder er ikke veldig glad i å betale for frakt, selv om det sparer en for tiden og energien det tar å fysisk kjøpe varen selv. En kjent strategi er å oppfordre kunden til å gjøre større kjøp for å trigge gratis frakt i handlekurven.
Den bør annonseres tydelig for kundene når de er inne på din nettbutikk. For mange kunder er bare tanken om at retur er gratis, noe som gjør at de tør å legge inn sin første bestilling.
Returkostnadene er like høye som de opprinnelige fraktkostnadene. Så man er tjent med å unngå passive returer, dvs uavhentede pakker eller pakker som ikke kom frem til rett adresse. Dette kan selvsagt skyldes en sløv kunde som rett og slett bare ikke hentet pakken på hentestedet innen fristen, men det kan også være andre grunner som kan unngås.
I Proteria Frakt er det implementert automatisk validering av postnummere, men kundene kan fremdeles gjøre tastefeil i det bestillingen legges inn i din nettbutikk. Det er absolutt verdt å ta en liten kikk på adresselappen før man klistrer denne på, i tilfelle det ser ut til å være gjort en åpenbar feil (f. Eks manglende husnummer, feil i epost-adresse og lignende).
Sørg for at kundene dine gjør overveide valg når de velger fraktmetode. Er de klar over at man må benytte telefonen for å åpne pakkeautomatene? Vet kunden at nærmeste bemannede hentested er flere kilometer unna? For levering i postkassen (Pakke i postkassen) er det krav om tydelig merking av postkasse. Les gjerne denne guiden for innblikk i problemstillinger rundt dette.
Du får bare forsinkelser og tillegg fra transportør dersom etikettene ikke er lesbare. I verste fall kan pakken komme på avveie og ordren tapt. Les denne artikkelen for korrekt plassering av fraktetiketter og instillinger knyttet til utskrift. Dersom du benytter laser-skriver vil vi anbefale å benytte en termoskriver for mer slitesterk utskrift.