Ulike sendinger krever forskjellig emballasje og merking

Pakker sendes normalt fram i postcontainere. Ofte er det flere omlastinger og omsorteringer underveis. Pakkene kan utsettes for forholdsvis stor påkjenning, og det må tas hensyn til dette når emballasje skal vurderes.

Erstatning

Det er kun når pakken er forsvarlig innpakket at du har krav på erstatning fra transportør dersom pakken din er skadet under transport. Ofte etterspørres dokumentasjon på innvendig og utvendig emballasje. Her er noen nøkkelpunkter:

Emballasjen må være solid og være passe stor i forhold til det som skal sendes.

Både ytre og indre emballasje må derfor tilpasses etter innholdet. Fyll opp tomrom slik at innholdet ligger støtt og godt på plass. Skjøre ting må være omgitt av støtdempende materiale på alle kanter, slik at dette kan fange opp trykk og støt.

Du teiper sendingen din ordentlig, og vi anbefaler at du bruker en bred og sterk teip. Nedenfor er noen eksempler hentet fra Bring.

Plassering av etikett og merking
Husk at du må fjerne gamle etiketter og krysse ut gamle markeringer, hvis du gjenbruker en eske eller kartong. Sørg for at både avsender- og mottakeradresse er skrevet riktig på transportetiketten og at etiketten er plassert på rett sted. Du plasserer etiketten på toppen av sendingen. Unngå å plassere etiketten på eskesømmer eller tape.

Tips: Om en sending skal søkes etter hos transportør (savnet sending enten med MyPack Collect eller Pakke til hentested) vil det være fordelaktig om pakken har spesielle kjennetegn – særpreg.

Trenger du emballasje?
Vi tilbyr også salg av emballasje på nettbutikken vårbilligemballasje.no