Hvordan endre avsender-adressen på etiketten?
Slik endrer du adressen til avsender på etikettene. Om du benytter integrasjon hentes denne ofte fra integrasjonen/nettbutikken.
Les mer
Sporingsinfo til mottakere
Det finnes to måter å sende sporingsinfo på til dine mottakere via Proteria. Den vanligste er at varslingen kommer fra transportør.
Les mer
Hva er fraktberegnet vekt?
Transportbransjen benytter fraktberegningsvekt for å beregne pris.
Les mer
Hvordan begrense hvor mye RAM Nexus skal bruke?
Dette kan dugjøre for å forhindre at den tar for stor del av maskinens kapasitet.
Les mer
Hvordan restarte Nexus?
Dersom du benytter ProTeria Toll og får problemer med at programmet ikke finner serveren, så må du trolig resette Nexus for å få løst dette.
Les mer
Får du ikke hentet / sendt i Proteria Toll?
Alle de norske meldingene, dvs TVINN-meldinger og norsk NCTS-meldinger, går via postkassen din hos TietoEVRY, så hvis du ikke får hentet / sendt så kan det skyldes problemer med serveren til IT-tjenesten til TietoEVRY.
Les mer
Slettet et oppdrag ved et uhell?
Har du først slettet en sak, så finnes det dessverre ingen angre-muligheter når dette først er gjort.
Les mer
Får du ikke koblet til Toll FTP serveren?
Det er mange muligheter og konfigurasjoner av brannmurer og nettverksoppsett som kan få dette til å feile, så her er det nødvendig at en IT kyndig ser på dette internt hos dere. Her er dog noen punkter og informasjon som kan være til hjelp.
Les mer
Hvordan oppdatere toll- og avgiftskurser?
Toll- og avgiftskurser må pr. tid oppdateres manuelt. Ikke forsøk å endre dem manuelt i felt 47 da det sjeldent går bra. Det skyldes at også regelkoden som regel endrer seg når kursen endrer seg, og den får du ikke så enkelt endret manuelt.
Les mer
Hvordan oppdatere valutakurser?
Valutakurser skal oppdateres automatisk, men skulle du få beskjed om at den ikke finner riktig kurs så skyldes det trolig at du ikke har brukt programmet på noen dager slik at kursen ikke rakk å bli oppdatert før du lagde ny sak.
Les mer
Når og hvordan oppdateres Proteria Toll?
Gå hit for å sjekke etter ny oppdatering: ”Hjelp” -> “Sjekk om ny oppdatering”
Les mer
Hvordan endre ekspedisjonsenhet?
Dette kan endres direkte Ved å velge “System → Innstillinger…” når du står i oversiktsbildet (hovedbildet).
Les mer
Kan det lønne seg for meg å gjøre fortollingen selv?
Vi anbefaler som en tommelfinger-regel at du minimum gjør 70 fortollinger i året for at dette skal begynne å nærme seg gunstig for deg fra et økonomisk perspektiv.
Les mer
Må jeg ha et NODI-nummer?
Man må ha et såkalt Nodi-nummer for å kunne sende inn fortollinger/transitteringer i Tvinn/NCTS.
Les mer
Hvordan gjøre omberegning i Proteria Toll?
For å kunne sende inn elektronisk omberegning i TVINN, må dere først kontakte Tollen for å få tillatelse. Da vil dere få brev med informasjon om hvordan testingen skal foregå. Når testingen er ferdig og godkjent (kan ta noen uker), vil dere få nye ekspedisjonsenheter som må legges inn i ProTeria Toll.
Les mer
Hvordan legge til / endre brukere i Proteria Toll?
For å legge inn ny bruker eller endre på eksisterende brukere inne i ProteriaToll, velg:”System” → “Databaser” → “Brukere”
Les mer
Hvordan lage forhåndsutfylt mal i Proteria Toll?
I ProTeria Toll har du muligheten for å lage dine egne maler som du senere kan benytte. For eksempel hvis det er bestemte leverandører/ kunder eller samme vare som går igjen så vil dette spare deg for tid.
Les mer
Hvordan finne saken(e) som det er kommet svar på?
For å finne frem til alle saker det er kommet svar på, kan man velge å kun vise de sakene som har en gitt status.
Les mer
Hva betyr de ulike ikonene i Proteria Toll?
Når du lager et nytt oppdrag, enten ved å klikke på knappen “Nytt oppdrag” eller ved å taste “Ctrl” + “N” så vil du få opp en hel del ulike knapper – dvs ulike typer fortollinger og evt dokumenter du ønsker på oppdraget.
Les mer
Hvordan teste mot det svenske tullverket (TDS)?
Alle som skal begynne å deklarere mot TDS må først igjennom en testperiode. Du må sende 5 tester av hver type som du ønsker å komme i produksjon av. Når det er gjort må du sende en sluttprøve (et slutprov) og hvis den er OK så blir man satt i produksjon.
Les mer
Hvordan fungerer testperioden med fortolling?
Alle som skal begynne å deklarere mot TVINN må først igjennom en testperiode. Dvs du blir tildelt en kontaktperson (toller) hos tollvesenet, som sjekker og kommenterer det du sender inn.
Les mer
Ulike sendinger krever forskjellig emballasje og merking
Pakker sendes normalt fram i postcontainere. Ofte er det flere omlastinger og omsorteringer underveis. Pakkene kan utsettes for forholdsvis stor påkjenning, og det må tas hensyn til dette når emballasje skal vurderes.
Les mer
Guide for påføring av etikett
Dersom strekkoden på etiketten ikke kan leses av de automatiserte sorteringsmaskinene kan dette føre til forsinkelser, unødvendige tillegg og i verste fall føre til at pakken går på avveie.
Les mer
Hvordan fjerne innleveringstillegg fra prisberegningen?
Dersom du sender pakker med Bring og har en henteavtale med dem så er det lurt å huke av for dette inne i Proteria for en mest mulig nøyaktig prisberegning.
Les mer
Hva betyr "Send til transportør"?
Det betyr egentlig bare at etikett opprettes og ikke kan endres. Det betyr ikke at den allerede er fakturerbar og som regel heller ikke at transportør er på vei til deg for å hente pakken.
Les mer
Hvordan reklamere på en forsendelse?
Du kan reklamere dersom en forsendelse er på avveie, forsinket eller er ødelagt. Fremgangsmåtene for Bring og PostNord er beskrevet nedenfor.
Les mer
Kom i gang med Proteria Frakt
Enten du skal opprette sendinger manuelt eller via integrasjon kan dette være nyttig å kjenne til.
Les mer