Proteria
Frakt
Integrasjoner
Toll
/
Proteria kunderessurser gir deg råd og guider for Proterias frakttjenester. Her finner du svar på ofte stilte spørsmål samt tips som hjelper deg å sende pakkene dine mest mulig effektivt!
Logge inn for første gang
Som ny kunde i Proteria Frakt mottar du en "confirmation" e-post for å bekrefte den registrerte e-postadressen. Husk å sjekke papirkurv/søppelbøtte hvis du ikke finner mailen.
Introduksjon til Proteria Frakt
Så enkelt kommer du i gang med å sende pakkene dine fra Proteria Frakt!
Hva er fraktberegnet vekt?
Transportbransjen benytter fraktberegnet vekt for å beregne pris på sendingen.
Hva betyr "Send til transportør"?
"Send til transportør" betyr at informasjon om sendingen sendes til Bring eller PostNord. Det betyr ikke at sendingen blir fakturert.
Slik bruker du maler i Proteria
Sender du ofte samme type pakker kan du lage maler for den aktuelle typen sending. Om du sender pakker til samme kunde gjentatte ganger, kan du spare tid på å lage mal for forsendelsene. Dette gjør arbeidet mer effektivt, sparer tid og eliminerer feilkilder.
Hvordan opprette ny bruker?
Dersom du har admin-rettigheter kan du opprette nye brukere i Proteria Frakt.
Proteria tilbyr integrasjoner til kjente nettbutikk-plattformer og ERP-systemer for å gjøre utskriften av etiketter så enkel som mulig.
Hvordan lage retur-etiketter?
Du kan legge ved en printet returetikett i pakken, eller sende returetikett via e-mail som mottaker kan skriveut ved behov.
Hvordan endre avsender-adressen på etiketten?
Slik endrer du adressen til avsender på etikettene. Om du benytter integrasjon hentes avsenderadresse ofte fra integrasjonen/nettbutikken.
Hvordan fungerer prisberegningen i Proteria?
Prisberegningen er et nyttig verktøy for å velge rett fraktmetode til rimeligste pris.
Hvordan hente ut fakturaspesifikasjoner?
Slik får du som Proteria og Logistra-kunde enkelt oversikt over dine fakturerte fraktsendinger
Hva er beste innstillinger for etikett-utskrift?
Oppsett og betegnelser vil variere noe, avhengig av hvilken skriver og operativsystem du har.
Hvordan kalibrere skriveren? (TSC & Zebra)
Om etikettskriveren din mater ut etiketter som ikke er komplette, feilplasserte, blanke etiketter eller som start og begynner på feil plass så er det mye sannsynlig at du må kalibrere skriveren din.
Sikre best mulig lesbarhet av dine etiketter
Om strekkoden på etiketten ikke er lesbar kan det føre til tilleggsgebyr fra transportør, forsinkelser og i verste fall en sending på avveie.
Utskriftsproblemer knyttet til din nettleser
Hvilken nettleser du bruker, hvilke innstillinger du har i den og hvilke eventuelle utvidelser du har i denne, vil påvirke hvordan dialogboksen for utskrift fra Proteria ser ut.
Etiketter fra et Excel-ark eller CSV for masseutsendelse
Ønsker du sende til mange mottakere på en gang? I Proteria kan du importere adresser til forsendelser fra en Excel-fil eller CSV-fil og lage masseutsendelse. Enkelt og effektivt!
Hvordan installere skriver-driver for Mac?
Det hender at OS-oppdateringer gjør at eksempelvis drivere til skrivere må installeres på nytt.
Feilsøking for RFID-utskrift
Feilsøking med utgangspunkt i RFID-printeren Zebra ZDesigner 500
Krav om RFID på Pakke i postkassen fjernet i 2020
Er det fremdeles noen fordeler bed å bruke RFDI-skriver?
Du har mottatt en CloudPrint-boks. Hva nå?
Dersom denne boksen er ferdig konfiguert for din skriver og satt opp mot ditt kundenummer i Proteria gjør du som følger (i kronologisk rekkefølge)
Hvordan skrive ut andre etiketter med CloudPrint?
Dersom du har et CloudPrint-oppsett i dag er skriveren din konfigurert til å skrive ut fra Proteria Frakt. Ved behov kan du skrive ut etiketter fra andre kilder også.
Sporingsinfo til mottakere
Det finnes to måter å sende sporingsinfo til dine mottakere via Proteria. Den vanligste er varsling fra transportør.
Forsikring på din forsendelse?
Proteria har en forsikringsavtale med IF som enkelt lar deg forsikre enkelt-sendinger idet du oppretter dem.
Jeg får ingen pris i prisberegningen. Hva er galt?
De vanligste årsakene til at du ikke får oppgitt pris i prisberegningen i Proteria og hvordan du kan løse det.
Hvordan reklamere på en forsendelse?
Du kan reklamere dersom en forsendelse er på avveie, forsinket eller ødelagt. Fremgangsmåtene for Bring og PostNord er beskrevet nedenfor.
Hva er nummeret som står på avsenders ref?
Dette er et tiltak fra Proterias side for å sikre 100% korrekt viderefakturering av fraktsendinger.
Tilgjengelige hurtigtaster i Proteria
Om du vil få Proteria under fingerspissene kan det være nyttig å ta i bruk noen hurtigtaster.
Hva skjer med sendinger som arkiveres?
Når du arkiverer en forsendelse så rydder du den egentlig bare vekk fra oversikten din for å holde det ryddig.
Hvorfor er Proteria Frakt i demo-modus?
Dersom en av dine moduler eller din fraktbruker har gått i demo-modus i Proteria Web så skyldes dette som regel en av følgende årsaker:
Proteria Privacy Policy
This privacy policy will explain how ProTeria uses the personal data we collect from you when you use our website.
Hvilken fraktmetode skal du velge? (Bring)
Oversikt over Brings ulike fraktmetoder med mål, vekt og andre spesifikasjoner, for at du enklere kan finne fraktmetoden som passer best til din forsendelse.
Uteblir varsel på SMS og app?
Uteblir varsel om pakke - sjekk om det er valgt varsling til Postens app eller via SMS.
Viktig om lørdagsutkjøring av Ekspress-sendinger (Bring)
Tilleggstjenesten "Lørdagsutkjøring" er tilgjengelig for de fleste postnummer. Det er allikevel noen postnummer Bring ikke dekker, og noen strekninger de ikke klarer å levere pakken fra fredag til lørdag.
Feilmelding knyttet til postnummer
"Pakketype er ikke tilgjengelig mellom avsenders og mottakers adresser", er en typisk feilmelding man får dersom man skriver inn postnummer som er til en postboks-adresse.
Hva er forskjellen på å lagre mottaker som Firma og Person?
Når du oppretter sendinger manuelt i Proteria må du velge mellom Firma og Person
Hvorfor får jeg håndteringstillegg på pakkene mine?
Dersom en pakke er mindre eller større enn tillatte mål/vekt for frakttproduktet må pakken håndteres manuelt og det legges til et håndteringstillegg til fraktkostnaden.
Bestille henting eller levering til hentested?
Du kan enkelt bestille henting med Bring og PostNord, men vær oppmerksom på at det er to ulike prosedyrer.
Hva du bør vite om pakkelevering i postkassen
Leveringsmetoden egner seg for mindre verdifulle sendinger som får plass i en ordinær postkasse.
Hvordan sende pakke som postoppkrav?
Med både Bring og Postnord kan du sende pakker med postoppkrav. Slik gjør du det i Proteria.
Hvorfor står det "I transport" på en pakke som er levert?
Som regel skyldes dette at pakken ved en feil ikke ble scannet ut korrekt ved utlevering av pakken.
Hva er innleveringstillegg?
Dersom du har henteavtale med Bring må du huke av for dette for en mest mulig nøyaktig prisberegning i Proteria Frakt.
Bring hevder å ikke ha mottatt EDI. Hva betyr det?
Med dagens API-løsning er dette svært sjeldent. Dette kan kun skje på 1 av følgende grunner.
Hvordan sende på tredjeparts kundenummer?
For å gjøre dette med Bring må du innledningsvis søke om tillatelse fra eierne av kundenummeret via MyBring.
Hvilken fraktmetode skal du velge? (Postnord)
Oversikt over Postnords ulike fraktmetoder med mål, vekt og andre spesifikasjoner, for at du enklere kan finne fraktmetoden som passer best til din forsendelse.
MyPack Home Small-sendinger - Splittsendinger
MyPack Home Small-sendinger/splittsendinger er en god løsning om du skal sende mange små pakker samme dag. Det er Posten som gjør den endelige leveringen av denne pakketypen og derfor må sendes på en spesifikk måte som er forklart her.
Pakkeautomat - Pakkeboks
Pakkeautomat er et leveringsalternativ stadig flere kunder fortrekker. Pakkeautomat er nå et leveringsalternativ i Proterias PostNord-avtale.
Legge inn flere kolli raskere
Slik kopierer du rask og enkelt hvis du sender flere kolli av samme størrelse
Slik emballerer du trygt og bekymringsfritt
Pakker sendes normalt i postcontainere. Ofte er det flere omlastinger og omsorteringer underveis. Pakkene kan utsettes for forholdsvis store påkjenninger, og dette må en ta høyde for ved emballering.
Slik sender du pakker med Fedex i Proteria
Med Proteria kan du nå sende pakker til utlandet med FedEx. Løsningen inkluderer gunstige fraktpriser med vår storkunde-avtale med FedEx.
Slik sender du til privatkunder i EU med Fedex og IOSS-ordningen
Forenkle salgene dine til privatkunder i EU en ved å bruke IOSS-ordningen for eksport av varer. Det er svært enkelt å komme i gang og dine kunder slipper ubehagelige overraskelser i form av moms og fortollingsgebyr ved mottakelse av varene.
Slik selger du til privatkunder i utlandet med Fedex (DDP)
Du kan sende varene til utlandet med såkalt DDP med Fedex. Dette gir kundene dine en forutsigbar handel uten ubehagelige gebyr-overraskelser.
Hva er en brevetikett?
Hvilken størrelse på etiketter trenger jeg for å skrive ut disse? Hvilken funksjon har disse? Kan man frankere forsendelsen også, i samme prosessen?
How to access Proterias API?
With Proteria CloudConnect API you can import orders or shipments to Proteria Freight, and you decide whether the labels should be automatically completed or if you want to use the web frontend to complete the shipments.
Slik finner du din Proteria API-nøkkel
For oppsett av integrasjon behøver du ofte en API-nøkkel for få tilgang til Proterias løsning.
Toll API bruksanvisning
Toll API brukes for å hente ut informasjon om godkjente deklarasjoner.
Last opp vedlegg i skyløsningen Proteria Toll
Slik laster du opp vedlegg i skyløsningen toll fra lokal disk.
Slettet et oppdrag ved et uhell?
Har du først slettet en sak, finnes det dessverre ingen angre-muligheter.
Logg inn på Proteria Toll i skyen?
For å logge inn på Proteria Toll i skyen må du velge riktig klient i oversikten eller logge inn via nettklienten nedenfor.
Når og hvordan oppdateres Proteria Toll?
For å sjekke etter ny oppdatering klikk på: ”Hjelp” -> “Sjekk om ny oppdatering”
Må jeg ha et NODI-nummer?
Man må ha et såkalt Nodi-nummer for å kunne sende inn fortollinger/transitteringer i Tvinn/NCTS.
Kan det lønne seg å gjøre fortollingen selv?
Vi anbefaler at du minimum gjør 70 fortollinger i året for at det skal begynne å nærme seg økonomisk gunstig.
Kan jeg benytte TVINN (Proteria Toll) på en Mac?
Nei, ikke direkte.
Hvordan begrense hvor mye RAM Nexus skal bruke?
Følg beskrivelsen under for å forhindre at Nexus tar for stor del av maskinens kapasitet.
Hvordan teste mot det svenske tullverket (TDS)?
Alle som skal begynne å deklarere mot TDS må først gjennom en testperiode. Du må sende 5 tester av hver type som du ønsker å komme i produksjon av. Når det er gjort må du sende en sluttprøve (et slutprov) og hvis den er OK så blir man satt i produksjon.
Hvordan legge til/endre brukere i Proteria Toll?
For å legge inn ny bruker eller endre på eksisterende brukere inne i Proteria Toll, velg: ”System” → “Databaser” → “Brukere”
Hvordan restarte Nexus?
Dersom du benytter ProTeria Toll og får problemer med at programmet ikke finner serveren, må du trolig resette Nexus.
Hvordan oppdatere valutakurser?
Valutakurser skal oppdateres automatisk. Skulle du få beskjed om at den ikke finner riktig kurs, skyldes det trolig at du ikke har brukt programmet på noen dager og at kursen ikke har blitt oppdatert før du lagde ny sak.
Hvordan oppdatere toll- og avgiftskurs?
Toll- og avgiftskurs må oppdateres manuelt. Ikke forsøk å endre dem manuelt i felt 47, da det sjeldent går bra. Det skyldes at også regelkoden som oftest endrer seg når kursen endrer seg, og den får du ikke så enkelt endret manuelt.
Hvordan lage forhåndsutfylt mal i Proteria Toll?
I Proteria Toll kan du lage dine egne maler som du senere kan benytte. For eksempel hvis det er bestemte leverandører/kunder eller vare som går igjen så vil dette spare deg for tid.
Hvordan gjøre omberegning i Proteria Toll?
For å kunne sende inn elektronisk omberegning i TVINN, må dere først kontakte Tollen for å få tillatelse. Da vil dere få brev med informasjon om hvordan testingen skal foregå. Når testingen er ferdig og godkjent (kan ta noen uker), vil dere få nye ekspedisjonsenheter som må legges inn i ProTeria Toll.
Hvordan endre ekspedisjonsenhet?
Dette kan endres direkte ved å velge “System → Innstillinger…” når du står i oversiktsbildet (hovedbildet).
Hvordan fungerer testperioden med fortolling?
Alle som skal begynne å deklarere mot TVINN må først igjennom en testperiode. Dvs du blir tildelt en kontaktperson (toller) hos tollvesenet, som sjekker og kommenterer det du sender inn.
Hvordan finne saken(e) som det er kommet svar på?
For å finne frem til alle saker det er kommet svar på, kan man velge å kun vise de sakene som har en gitt status.
Får du ikke koblet til Toll FTP serveren?
Det er mange muligheter og konfigurasjoner av brannmurer og nettverksoppsett. Det er nødvendig at en IT-kyndig ser på oppsettet internt hos dere. Her er noen punkter og informasjon som kan være til hjelp.
Hva betyr de ulike ikonene i Proteria Toll?
Når du lager et nytt oppdrag, enten ved å klikke på knappen “Nytt oppdrag” eller ved å taste “Ctrl” + “N” så vil du få opp en hel del ulike knapper – dvs ulike typer fortollinger og evt dokumenter du ønsker på oppdraget.
Hva betyr de ulike forkortelsene innen Toll?
Her er forklaring på de mest vanlige forkortelsene du møter i Proteria Toll.
Får du ikke hentet/sendt i Proteria Toll?
TVINN- og norsk NCTS-meldinger, går via postkassen din hos TietoEVRY. Om du ikke får hentet/sendt kan det skyldes problemer hos TietoEVRY.
Customs API manual
Customs API is used to extract information about approved declarations.