Kunderessurser

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Hvordan endre avsender-adressen på etiketten?

Slik endrer du adressen til avsender på etikettene. Om du benytter integrasjon hentes denne ofte fra integrasjonen/nettbutikken.

Les mer

Slik laster du opp vedlegg i Skyløsningen Proteria Toll

Se hvordan du laster opp vedlegg fra lokal disk

Les mer

Uteblitt varsel om pakke på SMS og app

Ved uteblitt varslinger om pakker sjekk om vedkommende har definert varsling via Postens app eller via SMS.

Les mer

Hvordan opprette ny bruker?

Dersom du har admin-rettigheter kan du opprette bruker i Proteria.

Les mer

Hvordan hente ut sendingsstatistikk?

Dersom du ønsker å få et overblikk over antall sendinger som er sendt i en viss tidsintervall kan dette gjøres fra Proteria.

Les mer

Er det noe fordeler ved å benytte RFID-skriver?

Etter at kravet om å benytte RFID-etiketter for å benytte seg av pakketypen "Pakke i postkassen" ble fjernet i 2020, så har RFID-skrivere mistet relevans.

Les mer

Slik finner du din Proteria API-nøkkel

For oppsett av integrasjon behøver man ofte en API-nøkkel for få tilgang til Proterias løsning.

Les mer

Viktig info om lørdsutskjøring av Ekspress-sendinger (Bring)

Tilleggstjenesten er tilgjengelig for de fleste postnumrene. Det er allikevel noen postnumre Bring ikke dekker og noen strekninger de ikke klarer å få pakken frem fra fredag til lørdag.

Les mer

Standardbetingelser for fraktavtale fra Proteria AS

Her følger standardbetingelser for bruk av fraktavtale fra Proteria AS, til bruk i Edipost.

Les mer

Trenger du forsikring på din forsendelse?

Proteria har en forsikringsavtale med IF som lar deg enkelt forsikre enkelt-sendinger i det du oppretter dem.

Les mer

Pilot: IOSS - forenkle deklarering til utlandet

Forkortelsen IOSS står for Import One-Stop Shop og er en elektronisk portal som har som mål forenkle deklarering og betaling av merverdiavgift ved import av varer til den europeiske union.

Les mer

Sporingsinfo til mottakere

Det finnes to måter å sende sporingsinfo på til dine mottakere via Proteria. Den vanligste er at varslingen kommer fra transportør.

Les mer

Hva er fraktberegnet vekt?

Transportbransjen benytter fraktberegningsvekt for å beregne pris.

Les mer

Hva er EDI, og hvordan overføres det?

Pakker som ikke er EDI-meldt mangler sporingsinformasjon og kan med stor sannsynlighet bli forsinket.

Les mer

Hva er nummeret som står på avsenders ref?

Dette er en forsikring fra Proterias side for å sikre 100% korrekt viderefakturering av fraktsendinger.

Les mer

Informasjon om fraktmetodene

Her finner du en full oversikt over de tilgjengelige Bring fraktmetodene som ligger inne i fraktavtalen hos Edipost-kunder

Les mer

Spørsmål knyttet til faktura

Nedenfor er de vanligste spørsmålene knyttet til faktura

Les mer

Slik reklamererer du på din forsendelse

I og med at Proteria står som fraktbetaler hos Bring så sendes reklamasjoner direkte til oss.

Les mer

Viktig info om Proterias fraktavtale for Edipost

Proteria står som fraktbetaler mot Bring og har dermed ansvaret for å følge opp dine forsendelser om du sender på denne fraktavtalen.

Les mer

Hvordan logge inn på Proteria Toll i skyen?

Velg riktig klient i oversikten eller logg inn via nettklienten nedenfor.

Les mer

Hva er en brevetikett?

Hvilken størrelse på etiketter trenger jeg for å skrive ut disse? Hvilken funksjon har disse? Kan man frankere forsendelsen også, i samme prosessen?

Les mer

Toll API bruksanvisning

Toll API brukes for å hente ut informasjon om godkjente deklarasjoner.

Les mer

Customs API manual

Customs API is used to extract information about approved declarations.

Les mer

Hvordan begrense hvor mye RAM Nexus skal bruke?

Dette kan dugjøre for å forhindre at den tar for stor del av maskinens kapasitet.

Les mer

Hvordan restarte Nexus?

Dersom du benytter ProTeria Toll  og får problemer med at programmet ikke finner serveren, så må du trolig resette Nexus for å få løst dette.

Les mer

Får du ikke hentet / sendt i Proteria Toll?

Alle de norske meldingene, dvs TVINN-meldinger og norsk NCTS-meldinger, går via postkassen din hos TietoEVRY, så hvis du ikke får hentet / sendt så kan det skyldes problemer med serveren til IT-tjenesten til TietoEVRY.

Les mer

Slettet et oppdrag ved et uhell?

Har du først slettet en sak, så finnes det dessverre ingen angre-muligheter når dette først er gjort.

Les mer

Får du ikke koblet til Toll FTP serveren?

Det er mange muligheter og konfigurasjoner av brannmurer og nettverksoppsett som kan få dette til å feile, så her er det nødvendig at en IT kyndig ser på dette internt hos dere. Her er dog noen punkter og informasjon som kan være til hjelp.

Les mer

Hvordan oppdatere toll- og avgiftskurser?

Toll- og avgiftskurser må pr. tid oppdateres manuelt. Ikke forsøk å endre dem manuelt i felt 47 da det sjeldent går bra. Det skyldes at også regelkoden som regel endrer seg når kursen endrer seg, og den får du ikke så enkelt endret manuelt.

Les mer

Hvordan oppdatere valutakurser?

Valutakurser skal oppdateres automatisk, men skulle du få beskjed om at den ikke finner riktig kurs så skyldes det trolig at du ikke har brukt programmet på noen dager slik at kursen ikke rakk å bli oppdatert før du lagde ny sak.

Les mer

Når og hvordan oppdateres Proteria Toll?

Gå hit for å sjekke etter ny oppdatering: ”Hjelp” -> “Sjekk om ny oppdatering”

Les mer

Hvordan endre ekspedisjonsenhet?

Dette kan endres direkte Ved å velge “System → Innstillinger…” når du står i oversiktsbildet (hovedbildet).

Les mer

Kan det lønne seg for meg å gjøre fortollingen selv?

Vi anbefaler som en tommelfinger-regel at du minimum gjør 70 fortollinger i året for at dette skal begynne å nærme seg gunstig for deg fra et økonomisk perspektiv.

Les mer

Må jeg ha et NODI-nummer?

Man må ha et såkalt Nodi-nummer for å kunne sende inn fortollinger/transitteringer i Tvinn/NCTS.

Les mer

Hvordan gjøre omberegning i Proteria Toll?

For å kunne sende inn elektronisk omberegning i TVINN, må dere først kontakte Tollen for å få tillatelse. Da vil dere få brev med informasjon om hvordan testingen skal foregå. Når testingen er ferdig og godkjent (kan ta noen uker), vil dere få nye ekspedisjonsenheter som må legges inn i ProTeria Toll.

Les mer

Kan jeg benytte TVINN (Proteria Toll) på en Mac?

Nei, ikke direkte.

Les mer

Hvordan legge til / endre brukere i Proteria Toll?

For å legge inn ny bruker eller endre på eksisterende brukere inne i ProteriaToll, velg:”System” → “Databaser” → “Brukere”

Les mer

Hvordan lage forhåndsutfylt mal i Proteria Toll?

I ProTeria Toll har du muligheten for å lage dine egne maler som du senere kan benytte. For eksempel hvis det er bestemte leverandører/ kunder eller samme vare som går igjen så vil dette spare deg for tid.

Les mer

Hvordan finne saken(e) som det er kommet svar på?

For å finne frem til alle saker det er kommet svar på, kan man velge å kun vise de sakene som har en gitt status.

Les mer

Hva betyr de ulike ikonene i Proteria Toll?

Når du lager et nytt oppdrag, enten ved å klikke på knappen “Nytt oppdrag” eller ved å taste “Ctrl” + “N” så vil du få opp en hel del ulike knapper – dvs ulike typer fortollinger og evt dokumenter du ønsker på oppdraget.

Les mer

Hvordan teste mot det svenske tullverket (TDS)?

Alle som skal begynne å deklarere mot TDS må først igjennom en testperiode. Du må sende 5 tester av hver type som du ønsker å komme i produksjon av. Når det er gjort må du sende en sluttprøve (et slutprov) og hvis den er OK så blir man satt i produksjon.

Les mer

Hvordan fungerer testperioden med fortolling?

Alle som skal begynne å deklarere mot TVINN må først igjennom en testperiode. Dvs du blir tildelt en kontaktperson (toller) hos tollvesenet, som sjekker og kommenterer det du sender inn.

Les mer

Hva betyr de ulike forkortelsene innen Toll?

Her er forklaringen på de mest relevant eksemplene du møter på i bruken av Proteria Toll.

Les mer

Hvordan installere driver og velge utskriftsinnstillinger for Mac?

Det hender at OS-oppdateringer gjør at eksempelvis drivere til skrivere må installeres på nytt.

Les mer

Hva er beste innstillinger for etikett-utskrift?

Etikettene du får fra Bring, PostNord, Schenker og via Norsk Fraktbrev er 192x102mm.

Les mer

Du har mottatt en CloudPrint-boks. Hva nå?

Dersom denne boksen er ferdig konfiguert for din skriver og satt opp mot ditt kundenummer i Proteria gjør du som følger (i kronologisk rekkefølge)

Les mer

Feilsøking for RFID-utskrift

Feilsøking med utgangspunkt i RFID-printeren Zebra ZDesigner 500

Les mer

Hvordan kalibrere skriveren? (TSC & Zebra)

Denne artikkelen tar utgangspunkt i at du har en TSC (f. eks DA200, 210, 220) eller Zebra skriver (f. eks GK420D)

Les mer

Ulike sendinger krever forskjellig emballasje og merking

Pakker sendes normalt fram i postcontainere. Ofte er det flere omlastinger og omsorteringer underveis. Pakkene kan utsettes for forholdsvis stor påkjenning, og det må tas hensyn til dette når emballasje skal vurderes.

Les mer

Hvorfor får jeg håndteringstillegg på pakkene mine? (for liten, stor eller uemballert)

Dersom en pakke er mindre eller større enn det som Bring anbefaler for en fraktmetode vil de måtte håndteres manuelt og dermed får man også tillegg på pakken.

Les mer

Guide for påføring av etikett

Dersom strekkoden på etiketten ikke kan leses av de automatiserte sorteringsmaskinene kan dette føre til forsinkelser, unødvendige tillegg og i verste fall føre til at pakken går på avveie.

Les mer

Hvorfor står det "I transport" på en pakke som er levert?

Som regel skyldes dette at pakken ved en feil ikke ble scannet ut korrekt ved utlevering av pakken.

Les mer

Hvordan sende pakker på mottakers / tredjeparts kundenummer?

For å gjøre dette med Bring må man innledningsvis søke om tillatelse fra eierne av kundenummeret via MyBring.

Les mer

Hva du bør vite om pakkelevering i postkassen

Leveringsmetoden egner seg for mindre verdifulle sendinger som får plass i en ordinær postkasse.

Les mer

Bring hevder å ikke ha mottatt EDI. Hva betyr det?

Med dagens API-løsning er dette svært sjeldent. Dette kan kun skje på 1 av følgende grunner.

Les mer

Hvordan fjerne innleveringstillegg fra prisberegningen?

Dersom du sender pakker med Bring og har en henteavtale med dem så er det lurt å huke av for dette inne i Proteria for en mest mulig nøyaktig prisberegning.

Les mer

Proteria Privacy Policy

This privacy policy will explain how ProTeria uses the personal data we collect from you when you use our website.

Les mer

Hva betyr "Send til transportør"?

Det betyr egentlig bare at etikett opprettes og ikke kan endres. Det betyr ikke at den allerede er fakturerbar og som regel heller ikke at transportør er på vei til deg for å hente pakken.

Les mer

Hvordan skrive ut andre etiketter med CloudPrint?

Dersom du har et CloudPrint-oppsett i dag så er skriveren din konfigurert til å hovedsaklig skrive ut fra Proteria Frakt. Ved behov kan du skrive ut andre etiketter også.

Les mer

Hvorfor er Proteria Frakt i demo-modus?

Dersom en av dine moduler eller din fraktbruker har gått i demo-modus i Proteria Web så skyldes dette som regel en av følgende årsaker:

Les mer

Hva skjer med sendinger som arkiveres?

Når du arkiverer en forsendelse så rydder du den egentlig bare vekk fra oversikten din for å holde det ryddig.

Les mer

Tilgjengelige hurtigtaster i Proteria

Om du vil få Proteria under fingerspissene kan det være nyttig å ta i bruk noen hurtigtaster.

Les mer

Skriv ut etiketter fra et Excel-ark

Skal du skrive ut flere etiketter på en gang? I Proteria kan du importere adresser til forsendelser fra en Excel-fil. Enkelt og effektivt!

Les mer

Hvordan hente ut fakturaspesifikasjoner?

Dette er for deg som sender pakker med Proterias fraktavtale med PostNord og/eller Bring og ønsker å få en oversikt over dine fakturerte sendinger.

Les mer

Hvordan fungerer prisberegningen i Proteria?

Proteria gir deg prisberegning i bestillingsvinduet i Proteria for at du skal kunne holde fraktkostnadene nede. Prisberegningen er et nyttig verktøy for å velge rett fraktmetode til rimeligste pris.

Les mer

Bestille henting eller levering til hentested?

Med PostNord-avtalen til Proteria er henting gratis, med Bring er det avhengig av volum og må avtales.

Les mer

Hvordan håndtere MyPack Home Small-sendinger?

Visste du at det er Posten som gjør den endelige leveringen av denne pakketypen? Derfor har de også Posten-logo. For at denne skal pakketypen gå inn i flyten av brevsendinger kreves det at disse forsendelsene sampakkes.

Les mer

Hvilken PostNord fraktmetode skal jeg velge?

Oversikt over PostNords ulike fraktmetoder slik at du enklere kan velge!

Les mer

How to access Proterias API?

With Proteria CloudConnect API you can import orders or shipments to Proteria Freight, and you decide whether the labels should be automatically completed or if you want to use the web frontend to complete the shipments.

Les mer

Hvordan reklamere på en forsendelse?

Du kan reklamere dersom en forsendelse er på avveie, forsinket eller er ødelagt. Fremgangsmåtene for Bring og PostNord er beskrevet nedenfor.

Les mer

Kom i gang med Proteria Frakt

Enten du skal opprette sendinger manuelt eller via integrasjon kan dette være nyttig å kjenne til.

Les mer

Hvilken fraktmetode skal du velge?

Det avhenger av om mottakeren er privatperson eller bedrift, og størrelsen på pakken.

Les mer