WooCommerce

La kundene velge mellom flere leveringsalternativer i kassen, og få automatiske oppdateringer om leveringsstatus. Automatisk overføring av adresser fra Shopify til Proteria. Spar tid og gi kundene en bedre handleopplevelse.

Nedlasting & installasjon


STEG 1

Klikk her for å laste ned pluginet

Pluginet er utviklet og vedlikeholdes jevnlig av Krokedil for Proteria.

STEG 2

Logg på WordPress Admin, og naviger deg til:

"Kontrollpanel" →  “Utvidelser” → “Legg til ny” → “Last opp utvidelse”

(Plugins → Add New)

Drag & drop eller legg inn den zippede filen du nettopp lastet ned (den har antagelig har lagt seg inne på “This PC” → “Downloads” lokalt på maskinen din). Sørg også for at du har oppdatert til den siste versjonen av WooCommerce.

Merknad: dersom du benytter Safari (på Mac) så vil den zippede filen pakkes opp automatisk av nettleseren.Du må da enten zippe mappen manuelt før du laster den inn, eller benytt en annen nettleser (f. eks Chrome).

Når den er installert, sørg for at utvidelsen også er aktivert.

Konfigurasjon

STEG 3

Klikk deg frem til “WooCommerce” → “Innstillinger” → “Frakt” → “Proteria”


(WooCommerce → Settings → Shipping → Proteria)

  1. Hent ut din API-nøkkel (Access token) fra Proteria som beskrevet her og lim denne inn i WooCommerce.
  2. Kontonummer kan legges inn (dersom du lager postoppkrav-sendinger hvor kundene betaler for varene på postkontoret - Cash on delivery)
  3. Når skal ordren sendes over til Proteria? Ønsker du at sendinger skal opprettes når du klikker "Opprett etikett" (Manually) i ordreoversikten i WooCommerce, eller ved en viss ordre-status? Dette velger du her.
  4. Når skal fraktetiketten opprettes/låses? (tildeles sendingsnummer). Ønsker du at sendingen skal tildeles et sendingsnummer umiddelbart i det den sendes til Proteria? Det er først når sendingen har fått et sendingsnummer at du kan skrive ut etikett. I så fall huker du av for at sending skal opprettes automatisk.
  5. Opprett retur-etikett samtidig som opprinnelig sending? Disse skrives ut fra oversikten i web.proteria.com dersom dette valget er huket av.
  6. Har du en Cloudprint-løsning for automatisert utskrift? Da huker du av denne.
  7. Print-format. De fleste har en etikettskriver (anbefalt), men du kan også benytte en vanlig laserskriver (A4) om du kun har dette.
  8. Avsenders navn, kontaktperson, email og telefonnummer. Det du skriver inne her vil så som avsender, kontakt på fraktetikettene som opprettes.
  9. Varsling til mottaker (sporing). Det er standard at kundene mottar varsling per email fra transportør. Denne kan du huke av dersom du i tillegg ønsker at Proteria-systemet skal sende ut email eller SMS, men dette er altså ikke noe de fleste har behov for.


Husk å lagre innstillingene.

Opprette og endre på fraktmetoder

STEG 4

Klikk deg frem til “WooCommerce” → “Innstillinger” → “Frakt” → “Fraktsoner”


(WooCommerce → Settings → Shipping → Shipping zones)

  1. Velg fraktsonene du ønsker å tilknytte (rediger), eller opprett en ny dersom du ikke har noen.
  2. Klikk på fraktmetoden du ønsker å endre på, eller opprett en ny fraktmetode.
  3. Fraktmetoden kan du kalle hva du selv ønsker, men vi anbefaler å legge inn noe beskrivende slik at dine kunder gjør et overveid valg dersom de får valget mellom flere enn ett fraktalternativ og for å unngå returer / overraskelser for kunden. (F. eks Postnord Box (levering til pakkeautomat), Bring (levering til bemannet hentested) ol). Du kan også bare kalle den nøyaktig det samme som punkt 5 nedenfor her.
  4. Sett en fraktpris du ønsker å ta ut til dine kunder.
  5. Proteria CloudConnect Service. Står som standard på "Ikke send til Proteria", men her må du velge ønsket fraktmetode for at ordren skal overføres til Proteria. Les mer om de ulike fraktalternativene her.
  6. Ønsker du at kundene skal kunne se en nedtrekksmeny over de nærmeste tilgjengelige utleveringsstedene / pakkeboksene? Da huker du av for dette. Dette anbefales og les gjerne denne generelle guiden i forhold til dette med pakkeboks-sendinger.
  7. Huk av for "Enable bag on door" dersom du ønsker at Pakke i postkassen-sendinger skal henges som pose på døra (hvis mulig, og dersom postkassene er for små/fulle/ikke tilgjengelige/dårlig merket). På den måten sparer du litt fraktkostnader, men så er det et sikkerhetsaspekt man bør være OBS på. Pakke i postkassen er ikke egnet for verdifulle sendinger.
  8. Huk av for COD (oppkrav) dersom du ønsker å gjøre det mulig for kunden å bestille med postoppkrav som betalingsmetode.

Merknad: dersom du også benytter Klarna Checkout for WooCommerce (KCO) og har huket av boksen som heter “Shipping Methods in iframe” i dine KCO-innstillinger så vil “ProTeria – Display Pickup Points” ikke vises for dine kunder. Dette fordi denne dataen ikke overføres til Klarna og derfor ikke kan vises i iframe-vinduet.

Husk å klikke Lagre. Oppsettet er ferdig 🎉

Tilleggsinfo

Hvor leses sporingsnummeret automatisk inn i WooCommerce?
Dette er avhengig av hvordan du har lagt opp din nettbutikk. Om du har lagt opp et løp hvor kunden kan logge seg inn for å se status på sin ordre (utover at de mottar sporingsemail og/eller SMS), så vil sendingsnummeret leses inn på ordrene i følgende felter:

"_pttc_booking_OK"

"_pttc_tracking_number"
"_pttc_tracking_url"

Usikker på hvilket nivå du skal sette fraktkostnadene på i checkouten?

Guide: Slik gjør du prissetting av frakt i din nettbutikk

Ønsker du å redusere fraktkostnadene dine med Postnord MyPack Box?

Guide: Best mulig levering til dine kunder med Mypack Box og Collect

Det er svært fordelaktig for både deg og dine kunder å sørge for at kundene gjør overveide valg når de velger fraktmetode. Informer kundene om de reelle alternativene og legg inn ulike priser på disse. De fleste kunder vil automatisk velge det rimeligste alternativet, men det kan hende de bør være bevisst på at f. eks disse Pakkeautomatene ikke nødvendigvis er et godt alternativ for kunder som bor i avsidesliggende områder.

Betingede fraktmetoder / kostnader

Om du ønsker å legge inn betingelser på hvilke fraktmetoder som vises for dine kunder utover de integrerte mulighetene i WooCommerce kan det være nyttig å vite at Proteria-pluginet fint kan kombineres med Bring fraktguiden (da vil man dog vise veiledende Bring-priser).

Hvis du ønsker å legge til logikk for betingede fraktmetoder i butikken din basert på handlevognvekt, pris etc, er dette noe som må løses via en egen plugin.
Eksempler på dette er Table Rate Shipping utviklet av WooCommerce. Denne pluginen vil mest sannsynlig løse alle dine behov for å tilpasse fraktalternativene dine.

Hvis du vil prøve ut et gratis alternativ, kan du se nærmere på Conditional Shipping for WooCommerce.

Administrering fra WooCommerce ordreoversikt

Dersom en valgt fraktmetode er tilknyttet en Proteria fraktmetode vil du se i din ordre-oversikt at du har fått en ekstra kolonne som heter Proteria Frakt.

Eksempel hentet fra Krokedil-dokumentasjon

  1. Den første ordren (935915) er tilknyttet en Proteria fraktmetode, men sendingen er ikke sendt over eller opprettet i Proteria enda.
  2. Den andre ordren (935908) er både tilknyttet en Proteria fraktmetode og den er opprettet i Proteria Frakt. Om du klikker på View PDF kan denne skrives ut direkte fra brukersnittet i WooCommerce. "Print"-funksjonen vil kun fungere dersom du har en Cloudprint-løsning.
  3. Den tredje ordren (935905) er ikke tilknyttet noen fraktmetode i Proteria Frakt (punkt 5 ovenfor), og derfor får du ingen handlings-knapp på ordren.

Opprettelse av sending

Dette kan gjøres på følgende ulike måter så her velger du det som best passer din arbeidsflyt:

  • Automatisk, hvis ordrestatus endres til Fullført og plugin-innstillingen (steg 3.3 ovenfor) er satt til Når WooCommerce-ordrestatus endres til Fullført.
  • Automatisk, hvis ordrestatus endres til Behandling og plugin-innstillingen (steg 3.3 ovenfor) er satt til Når WooCommerce-ordrestatus endres til Behandling.
  • Manuelt, ved å klikke på knappen Opprett forsendelse på bestillingssiden.
  • Manuelt, via Bulk action-funksjonen ved å sjekke en eller flere bestillinger, og velg deretter Opprett forsendelse og klikk på Bruk-knappen på bestillingssiden.
  • Manuelt, via redigerings-/enkeltbestillingssiden, ved å klikke på knappen Opprett forsendelse.

Slik ser ordren ut før den er sendt over til Proteria

Slik ser ordren ut etter at etikett er opprettet i Proteria Frakt. Den har fått Cloudconnect shipment ID.

Om du ønsker å fjerne et sendingsnummer som tilhører en gitt ordre som allerede er overført til Proteria kan du klikke på denne grå "X"-en til høyre for CloudConnect shipment IDen som vist foran. Deretter om du ønsker å sende den igjennom til Proteria på nytt så får du denne muligheten nå.

Ta kontakt om du skulle ha noen spørsmål.