Tilbake til kunderessurser

Sist endret: Oct 17, 2024

Guide: Best mulig levering til dine kunder med Mypack Box og Collect

Levering til pakkeautomat har vært tilgjengelig via Mypack Collect i lang tid og er et praktisk alternativ for mange. Nå er det tilgjengelig som egen fraktmetode i Mypack Box med helt egne priser. Her er en guide for hvordan man bør kommunisere tydelig til kundene.

Nettbutikk: Kunden velger levering i den pakkeboksen som passer best. Enkelt og tidsbesparende!
Maks reell vekt 10 kg
Minimum mål 14 x 9 x 1 cm
Maks mål 60 x 42 x 49 cm
Maks kolli 1
Obligatorisk Mottaker må ha Postnord App + telefonnr
Liggetid 7 dager
Fremsendingstid ca 2-3 dager


Sørg for at kundene gjør overveide og smarte valg av fraktmetode i checkouten

Postnord anslår per sommeren 2024 at ca 85% av nordmenn har en pakkeautomat innen 5 km fra sitt bosted (se oversikt over nærmeste pakkeautomater her). Det er derfor viktig å oppfordre kunden til å sjekke hvor nærmeste pakkeautomat er, før vedkommende velger Mypack Box. Så slipper du å få en misfornøyd kunde og økte fraktkostnader som følge av returer.

Merknad / tips: Når det gjelder visning av nærmeste hentested på en gitt adresse så benytter Postnord både Gatenavn og nummer, samt Postnummer og sted. Dersom gatenavnet er stavet feil så vil Postnord hente ut en liste av nærmeste hentesteder kun basert på postnummer. Da kan man risikere at hentestene / boksene som blir tilgjengelige er lengre unna enn nødvendig.



Anbefalingen er å gi kundene en tydelig oversikt over de ulike fraktmetodene så de enkelt kan velge det som passer dem best. Dette bør være et aktivt valg fra dine kunder i checkouten.

Det anbefales å tilby både bemannet fraktalternativ (MyPack Collect) og pakkeautomat (Mypack Box). Da er det naturlig å prise disse deretter, slik at de fleste naturligvis velger det rimeligste fraktalternativet som er Mypack Box.

Nedenfor er noen alternativer for hvordan du kan løse dette etter anbefalt rekkefølge:

OPTIMAL LØSNING


Produkt Valg i checkout / kassen Pris
Mypack Box
Viser minst 5 valg med pakkeautomater

Box-priser
Mypack Collect Viser minst 5 valg med bemannet hentested Collect-priser, kun for bemannede hentesteder

Enkelte nettbutikker og integrasjoner gir deg også muligheten til å fjerne pakkeautomat som alternativ når man velger Mypack Collect.


MELLOMLØSNING


Produkt Valg i checkout / kassen Pris
Mypack Box
Viser minst 5 valg med pakkeautomater

Box-priser
Mypack Collect Viser minst 5 valg med bemannet hentested og pakkeautomat Collect-priser, men også for sendinger til pakkeautomater

Her kan du fortsatt tilby den rimeligste fraktmetoden; å få pakken sendt til pakkeautomat.

COLLECT-LØSNING


Produkt Valg i checkout / kassen Pris
Mypack Collect
Viser helst 5 valg med bemannhet hentested og pakkeautomat

Collect-pris, men også for sendinger til automater

Man kan fremdeles sende Mypack Collect til både bemannede og ubemannede hentesteder (pakkeautomater). Nedsiden ved dette er selvsagt da at man uansett betaler Collect-priser for disse pakkene selv om flere av dem leveres da til en pakkeautomat.

Andre tips til nettbutikker

I beskrivelsen av din fraktmetode (Mypack Box) i checkout anbefales det at legger inn link/oppfordring til kunden din om å laste ned myPostNord-appen med det samme, så har de alt klart for å hente pakken. Dette er grunnen til at fraktmetoden krever at kunden legger igjen sitt telefonnummer. Du ønsker nødig at kundene skal få beskjed om at pakken er kommet til pakkeautomat, bare for å bli fortalt av kunden at de nekter / ikke har mulighet til å installere App på telefonen.


Eksempel lånt fra Postnord (Mypack Box API & checkout dokumentasjon)

Nedenfor ser du forskjellen i fraktalternativer, avhengig av hvilken av de tre skisserte løsningene ovenfor som er valgt:

Eksempel lånt fra Postnord (Mypack Box API & checkout dokumentasjon)

Så hvorfor bør man benytte seg av Mypack Box?
  • Det er billig. Det er mye å spare på at kunder velger levering til en pakkeautomat fremfor levering til et bemannet hentested.

  • Døgnåpen pakkeautomat: Pakkeautomatene er tilgjengelig hele døgnet. Kundene slipper å passe åpningstider og stå i kø for å hente pakken. I tillegg er pakkeautomatene plassert lett tilgjengelige på togstasjoner, butikksenter eller andre steder folk ferdes. Tidseffektivt for kunden.
  • Miljøvennlig: Pakkeautomater som ligger sentralt, slik at kundene kan hente pakker der de likevel ferdes, kan kutte miljøutslippene.
        ‍
  • Sikkerhet: Pakkeautomaten er låst, og det er kun du som har nøkkelen for å åpne luken til din pakke. Dette gir sikkerhet i forhold til varer levert i en ulåst postkasse eller i pose på døra.
        ‍
  • Spar tid: Det sparer tid for kunden å ta med pakken fra pakkeautomat på stasjonen eller ved butikken, i stede for å måtte dra til hentested for å hente.
        ‍