Tilbake til kunderessurser

Sist endret: Sep 22, 2025

Guide: Slik gjør du kassen i nettbutikken best mulig

Vi får ofte spørsmål fra kunder om hva som er vanlig og anbefalt når det kommer til utsjekk i nettbutikker. Nøkkelordene er tydelighet, fleksiblitet og logisk prissetting.

Nettbutikk: Kunden velger levering i den pakkeboksen som passer best. Enkelt og tidsbesparende!
Maks reell vekt 10 kg
Minimum mål 14 x 9 x 1 cm
Maks mål 60 x 42 x 49 cm
Maks kolli 1
Obligatorisk Mottaker må ha Postnord App + telefonnr
Liggetid 7 dager
Fremsendingstid ca 2-3 dager


Sørg for at kundene gjør informerte og bevisste valg


Tilby tydelige alternativer

Navnene på fraktmetodene du tilbyr i nettbutikken bør være beskrivende.

Vis hvor nærmeste hentesteder og henteautomater befinner seg

Dersom det lar seg gjøre bør du vise en oversikt/nedtrekksmeny over tilgjengelige henteautomater i nærheten av kundens adresse. På den måten kan sluttkunden beslutte om det blir for langt å dra for å hente pakken, og om de eventuelt heller ønsker pakken levert i postkassen eller til et annet hentested.

Sett effektive priser på fraktalternativene

Sett fraktpriser og legg inn insentiver som gjør at kundene i størst mulig grad bevisst velger fraktmetodene som skaper minst mulig støy og ikke minst gir best mulig fortjeneste. Eksempelvis er Postnord Parcel Locker-alternativ svært prisgunstig og populært. Det kan være hensiktmessig å prise denne lavest, deretter Pakker i postkassen (Bring) og levering til butikk (Service Point med Postnord og Pakke til hentested med Bring).

Om du har noen varer som skiller seg ut i vekt og størrelse bør du legge inn unntak for disse i din butikk. For eksempel i WooCommerce kan man lage seg egne fraktklasser som gjør at produktene i denne klassen får kun spesifikke fraktmetoder og priser tilgjengelig, for eksempel Mypack Home (over 35 kg).

Andre tips til nettbutikker

I beskrivelsen av din fraktmetode (Parcel Locker) i checkout anbefales det at legger inn link/oppfordring til kunden din om å laste ned myPostNord-appen med det samme, så har de alt klart for å hente pakken. Dette er grunnen til at fraktmetoden krever at kunden legger igjen sitt telefonnummer. Du ønsker nødig at kundene skal få beskjed om at pakken er kommet til pakkeautomat, bare for å bli fortalt av kunden at de nekter / ikke har mulighet til å installere App på telefonen.


Eksempel lånt fra Postnord (Parcel Locker API & checkout dokumentasjon)

Nedenfor ser du forskjellen i fraktalternativer, avhengig av hvilken av de tre skisserte løsningene ovenfor som er valgt:


    ‍