Levering til pakkeautomat har vært tilgjengelig via Service Point i lang tid og er et praktisk alternativ for mange. Nå er det tilgjengelig som egen fraktmetode i Parcel Locker med helt egne priser. Her er en guide for hvordan man bør kommunisere tydelig til kundene.
Postnord anslår per sommeren 2024 at ca 85% av nordmenn har en pakkeautomat innen 5 km fra sitt bosted (se oversikt over nærmeste pakkeautomater her). Det er derfor viktig å oppfordre kunden til å sjekke hvor nærmeste pakkeautomat er, før vedkommende velger Parcel Locker. Så slipper du å få en misfornøyd kunde og økte fraktkostnader som følge av returer.
Merknad / tips: Når det gjelder visning av nærmeste hentested på en gitt adresse så benytter Postnord både Gatenavn og nummer, samt Postnummer og sted. Dersom gatenavnet er stavet feil så vil Postnord hente ut en liste av nærmeste hentesteder kun basert på postnummer. Da kan man risikere at hentestene / boksene som blir tilgjengelige er lengre unna enn nødvendig.
Anbefalingen er å gi kundene en tydelig oversikt over de ulike fraktmetodene så de enkelt kan velge det som passer dem best. Dette bør være et aktivt valg fra dine kunder i checkouten.
Det anbefales å tilby både bemannet fraktalternativ (Service Point) og pakkeautomat (Parcel Locker). Da er det naturlig å prise disse deretter, slik at de fleste naturligvis velger det rimeligste fraktalternativet som er Parcel Locker.
Nedenfor er noen alternativer for hvordan du kan løse dette etter anbefalt rekkefølge:
Enkelte nettbutikker og integrasjoner gir deg også muligheten til å fjerne pakkeautomat som alternativ når man velger Service Point.
Her kan du fortsatt tilby den rimeligste fraktmetoden; å få pakken sendt til pakkeautomat.
Man kan fremdeles sende Service Point til både bemannede og ubemannede hentesteder (pakkeautomater). Nedsiden ved dette er selvsagt da at man uansett betaler Service Point-priser for disse pakkene selv om flere av dem leveres da til en pakkeautomat.
I beskrivelsen av din fraktmetode (Parcel Locker) i checkout anbefales det at legger inn link/oppfordring til kunden din om å laste ned myPostNord-appen med det samme, så har de alt klart for å hente pakken. Dette er grunnen til at fraktmetoden krever at kunden legger igjen sitt telefonnummer. Du ønsker nødig at kundene skal få beskjed om at pakken er kommet til pakkeautomat, bare for å bli fortalt av kunden at de nekter / ikke har mulighet til å installere App på telefonen.
Nedenfor ser du forskjellen i fraktalternativer, avhengig av hvilken av de tre skisserte løsningene ovenfor som er valgt: