Tilbake til kunderessurser

Sist endret: Jul 24, 2024

Spørsmål knyttet til faktura

Periodisering av faktura, hyppighet, EHF, fakturaspesifikasjoner med mer du kanskje lurer på i forbindelse med fakturaen du mottar fra Proteria.

Hvordan periodiseres fakturaene?

Datoene på fakturaen viser når transportør fakturerte for sendingene (ofte er flere dager etter at pakken er utlevert). Ønsker du å se når sendingene ble opprettet finner du dette ved å hente ut fakturarapport.

Hvor ofte faktureres det?

Det faktureres i slutten av hver måneden. Dersom du sender svært mange pakker vil det sendes faktura hver uke. Det er 14 dagers betalingsfrist.

EHF

Proteria bruker å EHF som faktura-metode om dette er tilgjengelig, hvis ikke sendes fakturaen på email.

Hvor ser man fakturaspesifikasjoner?

Logg inn web.proteria.com for detaljert oversikt over for eksempel dato for opprettelse av sending, mottakers navn, avsenders referanse, mottakers referanse med mer. Her har du lese-tilgang til alle dine sendinger og du vil kunne hente ut fakturarapporter som beskrevet her. Ikke tilgang? Gi oss en lyd så oppretter vi en bruker til deg med lese-rettigheter.

Viktig merknad: Det er ikke mulig at en sending dobbelt-faktureres i forbindelse med endring av fraktavtale. Det hender at tillegg (f. eks bompenger, hentesendingstillegg, vei og banetillegg) kan komme separat på neste faktura. Derfor kan det skje at antall sendinger er færre enn antall tillegg på en faktura, samt at samme sendingsnummer dukker opp på ulike fakturaer). Om du har skiftet fra en annen fraktavtale kan det også skje at etterslepsfakturering fra tidligere fraktavtale kommer rundt samme tid som du får faktura fra oss.

Hva er avtalepris?

I faktureringen har vi delt opp prisene som fremkommer i våre prislister i to deler: "grunnpris" og en "avtalepris." Dette er altså ikke skjult tillegg, men heller bare en oppdeling av prisen som er en ren formalitet hos oss som følge av at vi er et programvare-selskap i bunn.

 

Totalen av grunnprisen og avtaleprisen samsvarer med fraktkostnaden som vises både i våre prisberegninger og prislister.

Andre spørsmål

Spørsmål knyttet til faktura sendes til help@proteria.no