Tilbake til kunderessurser

Sist endret: Jan 05, 2024

Spørsmål knyttet til faktura

Periodisering av faktura, hyppighet, EHF, fakturaspesifikasjoner med mer du kanskje lurer på i forbindelse med fakturaen du mottar.

Hvordan periodiseres fakturaene?

Datoene på fakturaen viser når transportør fakturerte for sendingene (ofte er flere dager etter at pakken er utlevert). Ønsker du å se når sendingene ble opprettet finner du dette ved å hente ut fakturarapport.

Hvor ofte faktureres det?

Det faktureres i slutten av hver måneden. Dersom du sender svært mange pakker vil det sendes faktura hver uke. Det er 14 dagers betalingsfrist.

EHF

Proteria bruker å EHF som faktura-metode om dette er tilgjengelig, hvis ikke sendes fakturaen på email.

Hvor ser man fakturaspesifikasjoner?

Logg inn web.proteria.com for detaljert oversikt over for eksempel dato for opprettelse av sending, mottakers navn, avsenders referanse, mottakers referanse med mer. Her har du lese-tilgang til alle dine sendinger og du vil kunne hente ut fakturarapporter som beskrevet her. Ikke tilgang? Gi oss en lyd så oppretter vi en bruker til deg med lese-rettigheter. Du kan også motta fakturarapporten på mail ved å sende oss en forespørsel på help@proteria.no med kundenummer og fakturanummer.

Viktig merknad: Det er ikke mulig at en sending dobbelt-faktureres i forbindelse med endring av fraktavtale. Det hender at tillegg (f. eks bompenger, hentesendingstillegg, vei og banetillegg) kan komme separat på neste faktura. Derfor kan det skje at antall sendinger er færre enn antall tillegg på en faktura, samt at samme sendingsnummer dukker opp på ulike fakturaer).

Fakturering PostNord-kostnader
Fraktkostnaden deles inn i to deler: En "grunnpris" og en "avtalepris." Grunnprisen er grunnlaget for eventuelle tillegg. Vi er glade for å informere om at dette betyr at eventuelle tillegg vil være redusert, takket være våre stordrifts-fordeler hos PostNord.

 

Avtaleprisen er tydelig merket som en egen linje på fakturaen og representerer den skreddersydde fraktavtalen du har med oss. Totalen av grunnprisen og avtaleprisen samsvarer med fraktkostnaden som vises i våre prisberegninger og prislister.

Andre spørsmål

Spørsmål knyttet til faktura sendes til help@proteria.no