Tilbake til kunderessurser

Sist endret: Jan 06, 2025

Generell informasjon å sende med Nor Lines

Nedenfor finner du viktig informasjon om tjenestene som Nor Lines tilbyr gjennom vår fraktavtale.

Stykkgods

Stykkgods opptil 2500 kg per sending til bedrift. Går vanligvis via terminal, hvor flere små sendinger samles og lastes på samme bil. Sendingen din blir plassert sammen med andre sendinger på bilen.

Levering til Bedrifter
Maksimal vekt Samlet fraktberegningsvekt opp til 2500 kg
Maks tillatt størrelse på pall 120 x 80 x 170 cm
Spesialgodstillegg Sendingen overstiger maks mål eller ytre mål overstiger 2.4m x 2.0m x 1.2m
Henting Inklusiv i fraktpris
Pakking Må emballeres forsvarlig for å tåle samlasting.
Tilleggstjenester Farlig gods og Varmegods

Pallemål og prisberegning.

Europallen er som en stor eske for varene dine. Selv om varene dine ikke fyller hele pallen, så er det hele pallen som blir målt når den skal sendes. Dette betyr at det er pallens lengde på 120 cm som blir brukt for å beregne fraktkostnadene, selv om varene dine bare er 100 cm lange.

Europaller er en standardisert størrelse for å gjøre transport og lagring enklere og mer effektivt. Transportører ønsker å utnytte plassen i kjøretøyene sine best mulig. Ved å bruke hele pallen sikrer de at det ikke blir unødvendig tomrom.

Dermed må pallens ytre mål hensyntas når man gjør prisberegningen av en sending.


Partigods

Stykkgods over 2500 kg per sending til bedrift. Går ofte direkte fra avsender til mottaker, uten å stoppe på terminal. Unntak kan være for sendinger som trenger omlasting for å nå frem. Du kan få tildelt en hel lastebil, eller du kan dele lasteplassen med andre partigodssendinger.


Levering til Bedrifter
Maksimal vekt Samlet fraktberegningsvekt over 2500 kg
Maks tillatt størrelse på pall 120 x 80 x 170cm
Spesialgodstillegg Sendingen overstiger maks mål eller ytre mål overstiger 2.4m x 2.0m x 1.2m
Henting Inklusiv i fraktpris
Pakking Må emballeres forsvarlig for å tåle samlasting.
Tilleggstjenester Farlig gods og Varmegods

Guide: Slik emballerer du trygt og bekymringsfritt

Pris & tillegg

For spørsmål om pris så henviser vi til vår fraktkalkulator. Denne prisberegningen er avhengig av at du legger inn nøyaktig frakberegnet vekt (dvs både vekt og dimensjoner), og det er gitt at du også er innenfor det som er tillatte mål for forsendelsen.

Drivstoff-tillegg er til enhver tid inkludert i prisen du ser i vår prisberegning. Innhenting og utkjøring er inkludert i frakten på dør-dør forsendelser.

ADR-tillegg Minimum 25%
Spesialgodstillegg Minimum 25%
Adviseringstillegg 199,- per sending

Merknad:  Per 10.10.24 er ADR-tillegg kun inkludert i prisberegning i Proteria Frakt (om man legger til tilleggstjenesten Farlig Gods ved opprettelse av sending). Dette vil etterhvert også bli inkludert i prisberegningen i Cargonizer.

Henting

Om du ikke ønsker henting på faste dager kan du enten levere godset på nærmeste Nor Lines terminal selv, eller du kan ringe terminalen for å avtale opphenting av godset. For henting samme dag må henting bestilles før kl 11:30 der dette er tilgjengelig. Du finner nærmeste terminal og kontaktinfo til disse her.

Fremsendingstid

Normal leveringstid er 2-4 dager, men enkelte strekninger kan ta noe lengre tid. Leveringstid er veiledende.

Kansellere en sending?

Har du opprettet / overført en sending, men den skal ikke sendes likevel? Gi umiddelbart beskjed til aktuell terminal. Hvis ikke vil sendingen bli fakturert. Det fungerer slik hos Nor Lines fordi systemene deres tolker sendinger uten sporingsoppdateringer som scanner-svikt (som kan skje en sjelden gang), og dermed antar at sending fortsatt er reell. Om sending ikke blir kansellert og man har fått regning på en slik sending vil Norlines legge på et gebyr til oss når de kreditterer denne.

Om valg av fremkomstmiddel
"Det gjøres oppmerksom på at Nor Lines forbeholder seg retten til å vurdere hvilket transportmiddel som er mest egnet for å oppfylle transportavtalen, det være seg båt, bil eller en kombinasjon av begge deler. Nor Lines vil imidlertid så langt det er mulig rette seg etter kundens ønske hva gjelder transportmiddel innenfor de ruteområder dette er praktisk mulig/gjennomførbart." - Nor Lines transportguide

Reklamasjon

Dersom du ønsker å reklamere på en sending gjøres dette via følgende skjema. Er varen skadet, eller deler av sendingen mangler ved utlevering til mottaker, skal dette noteres i begge parters nærvær og attesteres av sjåføren/Nor Lines representant og/eller mottaker/dennes representant. Var tapet eller skaden ikke synlig ved utlevering, skal Nor Lines eller dennes representant uten ugrunnet opphold underrettes skriftlig om forholdet, senest tre dager etter utlevering i henhold til Sjølovens bestemmelser. Vegfraktavtaleloven setter en frist på sju dager ved internasjonal befordring, mens det ved innenriks befordring må reklameres uten ugrunnet opphold

Mer informasjon om Nor Lines i Nor Lines egen transportguide for 2024

https://norlines.no/tjenester/gebyrer-og-tillegg