Oversikt over Postnords ulike fraktmetoder så du enklere kan velge.
Tips: Det aller viktigste er at pakkene du sender er innenfor tillatte mål for valgt fraktmetode. Dersom forsendelsen er i grenseland er det alltid lurt å legge inn mål/vekt i prisberegningen når etiketten opprettes, og eventuelt gjøre tilpasninger på emballasje om nødvendig. Et tips er også å bruke standardisert emballasje som du vet er innenfor målene.
Hentes ved nærmeste post i butikk eller pakkeautomat.
Utlevering
Pakken utleveres til mottakers nærmeste PostNord utleveringssted. Dette er oftest utleveringssteder i form av butikker med utvidede åpningstider, men kan også være pakkeautomater og såkalte PostNord pick up points i enkelte byer.
Varsling
Så lenge man har valgt «E-varsling» på pakken blir kunden automatisk varslet når pakken ankommer utleveringssted og vil purres etter 3 dager om den ikke blir hentet. I denne meldingen vil mottakeren få muligheten til å betale ekstra for hjemlevering, endre utleveringssted eller utgi hentefullmakt på pakken. Pakken ligger på utleveringssted i 7 dager. Dersom pakken ikke hentes vil den sendes i retur, og returkostnad vil da gå til deg som avsender.
Spesifikke tillegg som kan inntreffe for MyPack Collect:
BPT: Faste vei, bane og energitillegg
MPT: Lengden på pakken er større enn 120 cm
SFT: Pakken er over maks tillatte mål/vekt (spesialfrakttillegg)
PAM: 2. påminnelse om mottaker ikke henter pakke
ADV: Hvis PostNord må kontakte avsender eller mottaker for å kunne levere sendingen (adviseringsgebyr). Tillegget belastes kun sendinger til bedrifter.
EEK: Fjerne oppkrav på pakke
COD/ETK: Postoppkrav-tillegg
SSR: Returner Mypack Collect
Se prisliste for pris per tillegg
Små pakker av mindre verdi som leveres til privatpersoners postkasse.
Hva om pakken er for stor, postkassen er for liten eller er full?
Pakken sendes i ordinær brevpoststrøm og leveres direkte i postkassen. Er pakken for stor til å leveres i postkasse eller postkassen ikke kan lokaliseres/er dårlig merket, blir pakken sendt til postkontor/Post i Butikk og utløser PPF-tillegg.
Om man vil unngå at pakker blir sendt til hentested kan man legge til tilleggstjenesten "Pose på døra" slik at pakken henges på døra mot et mindre ZPD-tillegg (se nedenfor). Merk at om pakken får plass i postkassen vil den leveres der fremfor å henges på døra, og ingen tillegg vil faktureres.
Husk: For at levering i postkasse skal fungere smidig forutsettes det at postkassen er tydelig merket og at mottaker er folkeregistrert på adressen de har oppgitt som leveringsadresse. Dette kan være nyttig å formidle til mottakerne.
Avsender bør opplyse mottaker om kriteriene for levering som "Pose på døren":
Spesifikke PostNord-tillegg for MyPack Home Small
PPF: Kunne ikke leveres i postkasse, ble levert til hentested
ZPD: Kunne ikke leveres i postkasse, ble hengt i pose på døra
SFT: Spesialfrakttillegg. Pakken er over maks tillate mål/vekt
Se prisliste for pris per tillegg
Pakker utleveres kun til PostNord sine pakkeautomater innenlands.
Mer info om Postnords pakkeautomater her
Kort fortalt: Levering på døra til bedrifter på dagtid (B2B)
Varsling
Varsling er sendt via SMS og/eller e-post, ut i fra tilgjengelig informasjon fra avsender.
Generelt
Leveres ut mot kvittering (signatur) og om pakken ikke kan leveres varsles mottakeren for nytt leveringsforsøk neste distribusjonsdag. Totalt 3 leveringsforsøk blir gjort før varene blir returnert til avsender. Pakken returneres på avsenders bekostning. Gjeldende betingelser er standard PostNord betingelser.
Spesifikke PostNord-tillegg for ParcelB2B
BPT: Faste vei, bane og energitillegg
PKT: Privatkundetillegg (mottakeren er privatperson)
FKT: Flerkolli Parcel B2B/Multi Parcel ≥ 3 kolli: Tillegg for ekstra kolli
FKT: Flerkolli Parcel B2B/Multi Parcel 2 kolli: Tillegg for ekstra kolli
Om pakken overskrider 35 kg (fraktberegnet vekt) vil den gjøres om til stykkgods og prises deretter.
Se prisliste for pris per tillegg
Forsendelser som skal leveres direkte på døren til privatpersoner (til mottakers fortauskant)
Varsling
Kunden får varsling via email og/eller telefon avhengig av hva som er oppgitt. Mottakeren kan velge dato og tid for levering og innen hvilke tidsrom det passer å få varen levert (tidsvinduene varierer basert på leveringsadresse: 08:00–13:00, 13:00–17:00 eller 17:00–21:00). Kunden kan også selv velge om hen vil få pakken levert uten bekreftelse og angi ønsket leveringssted.
Generelt
Dette kan være enda større gods og levering til døra hos mottaker. Mottaker kan velge om den skal leveres på kveld eller dagtid. Krever at mottaker signerer for pakken.
Info fra PostNord:
«MyPack Home gir mottakeren muligheten til å velge hvilken dato og innenfor hvilket tidsrom pakken skal mottas. Som regel leveres pakker på kvelden frem til klokken 21. Enkelte steder leverer vi også på dagtid. Når pakken er på vei kan du som mottaker, dersom det er ønskelig, varsles om beregnet leveringstid. Dette gjør du ved å velge «melding om pakke på vei» i varslingsinnstillingene dine på myPostNord.
Dagen før pakken er klar til utlevering blir du varslet via SMS eller e-post med informasjon om leveringen. Samtidig mottar du en lenke til en side der leveringsalternativ og tidspunkt kan velges. Sjåføren varsler ankomst ca. 30 minutter før levering hjemme hos deg.»
Spesifikke PostNord-tillegg for MyPack Home (med signatur)
BPT: Faste vei, bane og energitillegg
SFT: Spesialfrakttillegg om pakken er over maks tillatte mål/vekt
Innbæring-hjelp, Home, per sending (forkortet PPF på faktura)
Innbæring-hjelp, Home, per kolli (max 90 kg per kolli) (forkortet ZPD på faktura)
Se prisliste for pris per tillegg
Kort fortalt: Om alt det du skal sende står på en Euro pall (80x120 cm) er dette det gunstige valget
Spesifikke PostNord-tillegg for Pallet
Se prisliste for pris per tillegg
Kort fortalt: Store forsendelser over 35 kg til bedrifter.
Spesifikke PostNord-tillegg for Stykkgods Groupage
BPT: Faste vei, bane og energitillegg
SFT: Spesialfrakttillegg (over maks tillatt mål/vekt)
Flerkolli Groupage > 12 kolli: Tillegg for ekstra kolli (forkortet FKT ; MIF på faktura)
Flerkolli Groupage > 6 kolli: Tillegg for ekstra kolli (forkortet FKT ; MIF på faktura)
Se prisliste for pris per tillegg
OAG: Omadressering
PNT: Levering utenfor kjerneområde
MEG: Manglende EDI
FAG: Feil adresse er oppgitt eller pakke er booket på feil kundenummer. Dette kan typisk inntreffe om man forsøker å sende bedriftspakke til en postboks-adresse.
TUK: Tillegg utkjøring. Andre forsøk hjemlevering/bomtur henting. Dersom Postnord ikke får levert eller hentet til avtalt tid, vil det bli belastet for bomtur
SSM: Stoppe pakke fra å bli returnert
Returner sending: utenom MyPack Collect
Svalbard er ikke tilgjengelig på fraktavtalen.
Se prisliste for pris per tillegg