Tilbake til kunderessurser

Sist endret: Apr 25, 2023

Hvordan reklamere på en forsendelse?

Du kan reklamere dersom en forsendelse er på avveie, forsinket eller er ødelagt. Fremgangsmåtene for Bring og PostNord er beskrevet nedenfor.

Nødvendig dokumentasjon:
  • Bilder av innvendig og utvendig emballasje
  • Sendingsnummer
  • Handelsfaktura som sier noe om varens verdi/forringelse
  • Kort beskrivelse
Hva kan jeg forvente?
  • Pakker og gods sendt med Bring og PostNord er regulert av lov om vegfraktavtaler. Erstatningsansvaret til Bring er begrenset oppad til 17 SDR pr. kg for det som er skadet. SDR er en kurs som daglig noteres på Oslo Børs. Klikk her om du lurer på hvor mye 1 SDR tilsvarer i kroner i dag. Når godset er skadet, beregnes erstatningen innenfor vareverdien til det beløp utbedring av skaden koster.
  • Om du sender svært verdifulle gjenstander anbefales det å forsikre disse i tillegg.
  • Pakke i postkassen (Bring) og MyPack Home Small (PostNord) sendes som brevsendinger og dermed har transportørene ingen ansvar for å erstatte denne typen forsendelse.

Bring

STEG 1: Klikk deg inn på forsendelsen(e) det gjelder og scroll ned til du ser dette feltet.

Reklamere på forsendelse

STEG 2: Klikk på “Opprett skademelding

Reklamere på forsendelse

STEG 3: Fyll inn informasjonen som er tilgjengelig og trykk “Send skademelding”. Når Bring har sett på saken vil vi ta kontakt med deg og gi beskjed om evt. refusjon/kreditering for denne sendingen, avhengig av hvorvidt de tar ansvar for skyld eller ei.

Dersom du kun ønsker å vite status på en pakke som er forsinket, kan du også ringe Proteria support frakt, slik at vi kan kontakte Bring.

PostNord

Når det gjelder PostNord-sendinger logger du inn i PostNords portal på denne lenken. Om du ikke har login, ta kontakt med oss. (På PostNords portal kan du for eksempel bestille henting og legge inn logo på sporingslenkene).

Du registrerer bruker med samme epost som du benyttet når du bestilte denne fraktavtalen, samt PostNord-kundenummeret som du finner inne i ProTeria («Innstillinger» → «Transportør-innstillinger«).

Generelle merknader:

Når det kommer til varer som er blitt skadet under transport så forventer transportørene at forsendelsen er pakket forsvarlig. Derfor bes det ved skade om dokumentasjon og beskrivelse av emballasje. Pakker sendes normalt i postcontainere. Ofte er det flere omlastinger og omsorteringer underveis. Pakkene kan utsettes for forholdsvis stor påkjenning, og det må tas hensyn til dette når pakken skal emballeres.

  • Emballasjen må være solid og passe stor i forhold til det som skal sendes.
  • Både ytre og indre emballasje må tilpasses etter innholdet.
  • Fyll opp tomrom slik at innholdet ligger støtt og godt på plass.
  • Skjøre ting må være omgitt av støtdempende materiale på alle kanter, slik at dette kan fange opp trykk og støt.
  • Du teiper sendingen din ordentlig, og vi anbefaler at du bruker en bred og sterk teip.