Kom i gang med Proteria Frakt

Enten du lager sendinger manuelt eller bruker integrasjon så finner du her noe relevant info om kan være fint å være klar over.

Oversikt / dashboard

Den aller første gangen du logger inn på web.proteria.com vil du i grunn bare se et tomt oversiktsbilde. Etterhvert som du sender vil dine ordre/sendinger pryde denne siden.



Opprette sending

Før du setter i gang vil vi sterkt anbefale seg å sjekke ut muligheten for å benytte en integrasjon mot Proteria.

Dersom du likevel skal opprette en sending manuelt istedenfor å benytte en integrasjon så taster du enten "Alt + N", klikk på "Ny Bring" eller klikk på «Nytt fraktoppdrag».

Avsenders adresse

Her vil du se at avsenders adresse er forhåndsutfyl. Om du ønsker å korrigere denne informasjonen kan du klikke på kontaktbok-ikonet til høyre for avsenders adresse.

Lagre som mal

Det kan være nyttig å først huke av noen innstillinger som man ønsker skal være forhåndsutfylt i idet man påbegynner en ny sending.

Dette gjøres inne på "Innstillinger" → "Maler" Eksempelvis "Lagre i kontaktboka" og fraktmetoden som brukes oftes (f. eks Pakke i Postkassen) og kanskje en referanse på avsenderes referanse (nettbutikkens URL eller noe slikt) om man ønsker det.



Hva skjer når man klikker på "Send til transportør"?

Det betyr at du blir gitt et sporingsnummer og får muligheten for å skrive ut din etikett. Det betyr ikke at etiketten er fakturerbar eller at transportør er på vei til din adresse for å hente pakken. Det er kun etiketter som blir scannet og overlevert til transportør (eg Bring, PostNord) som er fakturerbare.

Dette betyr at det er helt problemfritt å slette en sending etter den er opprettet om man for eksempel ser at det står feil postnummer på pakken eller lignende.

Hvordan kan man endre & slette sendinger?

Når en sending er blitt gitt et sendingsnummer, og dermed også en etikett, så er i teorien denne sendingen låst slik at du ikke lenger kan gjøre endringer på den. Dersom du ønsker å korrigere en etikett du har opprettet må du derfor gjøre som følger:

(1) Huke av sendingen det gjelder & kopiere den

(2) Gjøre eventuelle endringer du ønsker å gjøre på den nye kopien & klikke send til transportør på nytt

(3) arkivere den første sendingen. Som vist nedenfor:

Dersom du vil slette en sending fra oversikten så huker du den av i oversikten og klikker "Arkiver"

Utskrift

En vanlig termoetikett fra f. ex Bring og PostNord har målene 102x192 mm (foruten PiP som er mindre)

Når du klikker Utskrift-ikonet (eller «Alt» + «N» ved markert sending) vil det åpne seg en dialogboks i nettleseren din. Her velger du skriveren du skal benytte, og dersom utskriften ikke ser riktig ut kan du klikke «Ctrl» + «Shift» + «P» for å åpne innstillingene. Dersom du ønsker å unngå denne dialogboksen ved utskrift kan dette gjøres ved en CloudPrint-løsning.

Informasjon i oversikten

Når oversikten etterhvert fylles opp med dine sendinger vil disse vise dato for opprettelse, sporingsstatus, sporingsnummer og mottakerens navn. Om du har mottatt faktura fra ProTeria for dine fraktsendinger og ønsker å hente ut fakturaspesifikasikasjoner kan du gjøre det som følger.

.. man kan også benytte oversikten til å skrive ut flere etiketter samtidig, istedenfor én etter én.

Hva betyr utfyllingsfeil?

Etterhvert som du påbegynner en ny sending så vil systemet automatisk lagre denne, noe som kan gjøre at det ligger rader i din oversikt som er markert med «Utfyllingsfeil«. Det er utelukkende enten fordi ikke alle obligatoriske felter ikke er fylt ut, eller om det er ugyldig data (ugyldig telefonnummer, postnummer ol). Dette vil fort skje dersom man klikker f. eks Ny Bring, og deretter klikker seg tilbake til oversikten. Disse kan man enkelt rydde opp i ved å arkivere dem.

… eller du kan dobbelt-klikke på sendingen for å korrigere den.

Må man fylle inn vekt og mål?

Å legge inn kolli informasjon og gjøre prisberegningen er frivillig, og kun nødvendig om du på forhånd vil vite kostnaden på pakken. Les mer om prisberegning i artikkel listet nedenfor.

Hvordan legger man til flere brukere?

Å legge inn kolli informasjon og gjøre prisberegningen er frivillig, og kun nødvendig om du på forhånd vil vite kostnaden på pakken. Les mer om prisberegning i artikkel listet nedenfor.

STEG 1: Logg på admin-brukeren og klikk på “Ditt firmanavn«→ “Administrer rettigheter” helt øverst til høyre.

STEG 2: Om du skal legge til, klikk på «Legg til bruker med mailadresse»

STEG 3: Dersom du vil endre på rettighetene til en bruker klikker du på «Administrer rettigheter».

Populære artikler