Så enkelt kommer du i gang med å sende pakkene dine fra Proteria Frakt!
Når du logger inn på web.proteria.com vil du se et tomt oversiktsbilde. Etter hvert som du sender pakker vil forsendelsene bli registrert her med sendingsnummere og status.
Du kan opprette en sending manuelt ved å klikke på f. eks "Ny Bring" i toppmenyen. De transportørene du har tilgjengelig vil vises øverst i Proteria. Om du for eksempel kun sender med Postnord så vil det som regel stå "Postnord" i toppmenyen da den sist brukte transportøren forhåndsvelges automatisk.
Ditt firma er forhåndsutfylt på avsenderadresse. Denne adressen vil vises på fraktetiketten din. Klikk på adressebok-ikonet til høyre for å endre avsenderadresse (se skjermbildet nedenfor). Du kan legge til flere avsender-adresser og/eller kontaktpersoner om du ønsker en nedtrekksmeny.
Klikk på den grønne knappen, "Send til transportør", for å få sporingsnummer på pakken. (Det betyr ikke at etiketten blir fakturert eller at transportør er på vei til din adresse for å hente pakken. Det er først når etiketten er scannet inn fysisk hos transportør at den registreres for fakturering.) Du vil nå få opp knappen "Skriv ut" og kan skrive ut etiketten og feste den på sendingen.
--------------
Lagre som mal
Om du oftest benytter samme fraktmetode (for eksempel Pakke til hentested eller MyPack Collect) kan det være nyttig å velge innstillinger som skal være forhåndsutfylt for disse: Dette gjøres inne på "Innstillinger" → "Maler". Les mer om hvordan man kan bruke maler i Proteria.
Fyll ut feltene du ønsker skal være forhåndsvalgt (eksempelvis legg til tilleggstjenester, avsenders referanse og lignende) og klikk Lagre som mal så ligger de klare neste gang du skal bruke de.
Kan jeg endre på en sending?
Når du har laget en etikett, som da også har fått et sendingsnummer (du har trykket "send til transportør"), så er denne i låst. Ønsker du å gjøre endringer kan du kopiere informasjonen og opprette en ny etikett:
Jeg er ikke Proteria kunde enda og vil vite mer om tilbudet!