Kom i gang med Proteria Frakt

Enten du skal opprette sendinger manuelt eller via integrasjon kan dette være nyttig å kjenne til.

Annen relevant info


Oversikten

Den aller første gangen du logger inn på web.proteria.com vil du kun se et tomt oversiktsbilde. Etter hvert som du sender vil dine forsendelser pryde denne siden med sendingsnummere og status på disse.

Opprette sending

Før du setter i gang vil vi sterkt anbefale deg å sjekke ut muligheten for å benytte en integrasjon mot Proteria. Dette vil forenkle din rutine for utsending av pakker betraktelig. Med enkelte integrasjoner kan du trigge etikett-utskrift direkte fra brukersnittet i din nettbutikk / ordresystem, uten å i det hele tatt logge inn i Proteria. Eksempler på dette er integrasjonen til Shopify og WooCommerce.

Dersom du vil opprette en sending manuelt kan du enten taste "Alt + N", klikke på "Ny Bring" eller klikke på "Nytt fraktoppdrag".

Kom i gang med Proteria Frakt
Den sist brukt transportøren vil til enhver tid ligge i toppmenyen. Første gang man logger inn er det Bring som er forhåndsvalgt.

Avsenders adresse

Her vil du se at avsenders adresse er forhåndsutfylt. Denne adressen vil vises på din fraktetikett. Klikk på kontaktbok-ikonet på høyre hånd får å endre denne.

To generelle punkter om denne adressen:

  • Det er lurt å benytte en adresse som vil kunne fungere som en retur-adresse dersom forsendelsen av en eller annen grunn ikke kan leveres til mottakeren.
  • Det kan være lurt å legge inn en fungerende email-adresse også på avsender. Dette kan medføre at du får en god del booking-emailer fra eksempelvis Bring i innboksen, men kan være veldig nyttig dersom en pakke skulle gå i retur slik at du blir varslet om dette.

Kom i gang med Proteria Frakt
Du finner kontaktbok-ikonet til høyre for både avsender og mottaker-felt.

Lagre som mal

Om du stort-sett benytter kun én fraktmetode (for eksempel Pakke til hentested eller MyPack Collect) kan det være nyttig å velge innstillinger som skal være forhåndsutfylt for disse:

Dette gjøres inne på "Innstillinger" → "Maler".

Fyll ut feltene du ønsker skal være forhåndsvalgt (eksempelvis legg til tilleggstjenester, avsenders referanse og lignende) og klikk Lagre som mal.

Kom i gang med Proteria Frakt

Hva betyr "Send til transportør"?

Det betyr egentlig bare at du blir gitt et sporingsnummer og får muligheten til å skrive ut din etikett.

Det betyr ikke at etiketten er fakturerbar eller nødvendigvis at transportør er på vei til din adresse for å hente pakken. Det er ingenting i veien for å arkivere en sending fra oversikten selv om den allerede har fått et sendingsnummer. Der er først når etiketten er scannet inn fysisk hos transportør at det blir fakturerbar.


Kan jeg endre på en sending?

Når du har laget en etikett, som da også har fått et sendingsnummer, så er denne i teorien låst slik at du ikke lenger kan gjøre endringer på den. Men det er ikke verre enn at du gjør som følger:

  1. Huk av sendingen det gjelder og klikk "Kopier"
  2. Dobbelt-klikk deg inn på den nye sendingen. Gjør eventuelle endringer du ønsker på den nye kopien og klikke send til transportør på nytt. Sendingen vil få et nytt sendingsnummer.
  3. Arkivere den første sendingen. Den vil da forsvinne fra oversikten og legge seg i arkiverte forsendelser. Som vist nedenfor:

Dersom du vil fjerne en sending fra oversikten så huker du den av i oversikten og klikker "Arkiver"

Kom i gang med Proteria Frakt

Utskriftsinnstillinger

En vanlig termoetikett fra eksempelvis Bring og PostNord har målene 102x192 mm. Pakke i Postkassen etikettene er noe kortere i høyden (99x105mm). Du kan fint bruke 102x192 mm etiketter for å skrive ut Pakke i postkassen-etiketter, men merk at de da vil få noe blank flate over og under. Disse kan forøvrig bestilles her.

Når du klikker Utskrift-ikonet vil det åpne seg en dialogboks i nettleseren din. Dersom du ønsker å unngå denne dialogboksen kan dette løses ved en CloudPrint-løsning. Her velger du skriveren du skal benytte, og dersom utskriften ikke ser riktig ut kan du klikke «Ctrl» + «Shift» + «P» for å åpne innstillingene. Nettleseren vil huske den sist brukte skriveren slik at du skal slippe å velge skriver hver gang.

Du kan huke av så mange sendinger du vil på samme tid, slik at disse skrives ut på rekke og rad.

Kom i gang med Proteria Frakt

Få full kontroll over fraktkostnadene

Om du har mottatt faktura fra Proteria for dine fraktsendinger og ønsker å se fakturagrunnlag så finner du dette som beskrevet her. Vi kan også (etter forespørsel) hente ut rapport som viser klimafotavtrykk for dine sendinger dersom du har sendt pakker med Bring.

Hva betyr utfyllingsfeil?

Dette er enten fordi ikke alle obligatoriske felter er fylt ut, eller fordi det er ugyldig data (ugyldig telefonnummer, postnummer ol). Når du påbegynner en ny sending så vil systemet automatisk lagre denne, noe som kan gjøre at det ligger rader i din oversikt som er markert med "Utfyllingsfeil".

… disse kan du enten arkivere (for å fjerne fra oversikten) eller dobbelt-klikke deg inn på for å korrigere.


Må man fylle inn vekt og mål?

Å legge inn kolli-informasjon og gjøre prisberegningen er et tilbud om du på forhånd vil vite kostnaden på pakken. Les mer om prisberegning i artikkelen listet nedenfor.

Hvordan legger man til flere brukere?

Logg på admin-brukeren og klikk på “Ditt firmanavn"→ “Administrer rettigheter” helt øverst til høyre.

STEG 2: Om du skal legge til ny bruker klikk på «Legg til bruker med mailadresse»

STEG 3: Dersom du vil endre på rettighetene til en bruker, klikker du på «Administrer rettigheter».

Viktigst av alt: ikke nøl med å ta kontakt med oss dersom du har spørsmål eller ønsker å få oppklart noe knyttet til enten fraktløsningen, våre fraktavtaler eller annet knyttet til frakt.