Dersom dette er din første sending, anbefales det at du nøye følger trinnene nedenfor for å sikre korrekt utfylling av alle nødvendige felt.
Skal du gjøre en IOSS-sending? Følg denne
Når du har valgt at mottaker person samt valgt mottakers land så vil korrekt fraktmetode automatisk velges hos FedEx og du får riktig pris og tjeneste for din forsendelse.
Her velger du DDP dersom du har lagt inn ditt eget FedEx-kundenummer for å belastes for lokal moms eller har lagt inn et IOSS-nummer hos oss. Ellers velger du DAP slik at mottaker betaler lokal moms ved mottak av vare. Dette vil straks velges automatisk basert på ditt oppsett hos oss, slik at man ikke behøver å tenke på dette.
Motta momsregning direkte fra FedEx? Opprett og oppgi ditt FedEx-kundenummer til oss. Vi legger det inn i dine innstillinger slik at kunden slipper momsregning ved mottak. Vær oppmerksom på et utleggsgebyr (50 NOK - 2,5%) som ikke er inkludert i prisberegningen.
For å potensielt sikre en smidigere tollbehandling, er denne erklæringen kun nødvendig å huke av når du sender varer med opprinnelse i EØS-området som skal sendes til et annet land innenfor dette området.
Selger du en vare? Da velger du Sale of goods.
Du må skrive beskrivelse av varen(e) på engelsk.
Foran varen legger du inn mengdeenheten som best passer produktet. Vi setter denne som standard til EA (forkortelsen for EACH), men se gjerne igjennom de vanligste forkortelsene om noen andre skulle passe bedre. Hold musepekeren over blått spørsmålstegn eller se nedtrekksmeny for andre eksempler.
Bruk korrekt tolltariffkode for å sikre at varebeskrivelsen blir forstått internasjonalt.
Vi synes FedEx sitt eget verktøy er et relativt treffsikkert og godt verktøy å bruke i mange tilfeller. Man kan også benytte registeret på tolltariffen.toll.no eller kontakte tollen om du er i tvil.
Når etikett skrives ut vil også en tollfaktura opprettes automatisk.
Du må legge ved denne tollfakturaen i en plastlomme utenpå forsendelsen din. Plastlommer kan f. eks bestilles fra vår nettbutikk eller fra FedEx. Du skriver ut én kopi av fakturaen, legger den i lomma og klistrer på etikett og plastlomme.
Bestill opphenting i Proteria ved å klikke deg inn på Dagsavslutning → Bestill opphenting med FedEx
Da vil FedEx eller Bring (på vegne av FedEx) komme for å hente pakken tidligst neste virkedag.
Tips: Husk at du kan lagre maler i Proteria for å spare deg tid i fremtiden.