Tilbake til kunderessurser

Sist endret: Jul 24, 2024

Slik sender du pakker med FedEx i Proteria 🎥

Med Proteria kan du nå sende pakker til utlandet med FedEx. Løsningen inkluderer gunstige fraktpriser med vår storkunde-avtale med FedEx.

STEG 1

Velg om du skal sende til privatperson eller firma. Basert på dette blir tilgjengelige fraktmetoder valgt/tilgjengelige. International Connect® er for B2C, mens International Economy® er for B2B-sendinger.

Kundene mottar sporing på email og/eller SMS om man velger tilleggstjeneste Electronic shipment notification. Pakkene kan spores her.

Automatisk prisberegning er ikke implementert for FedEx (kommer!), så inntil da viser vi til prislistene for å estimere fraktprisen.

STEG 2

Første gang? Aktiver felthjelp. For internasjonal frakt kreves det noe mer informasjon av av deg som eksportør, enn ved innenlands-sendinger. Felthjelpen gir deg gode forklaringer på hva som skal fylles ut i de ulike feltene.

Felthjelp-funksjonen i Proteria forklarer feltene underveis som du lager din sending


STEG 3

Velg ønsket betalingsbetingelse (INCOTERMS). Dette er internasjonalt anerkjente regler som definerer hvem som er ansvarlig transport, forsikring, fortolling og levering av varer. FedEx ber deg velge FCA for IOSS-sendinger og DDP for øvrige.

Huk også av "Ta med fakturaerklæring for opprinnelse EØS" dersom du skal sende en IOSS-sending, ellers la den være.


Velg FCA om du skal sende en IOSS-sending, og DDP for øvrige sender.



STEG 4

Korrekt tolltariffkode. Bruk korrekt tolltariffkode for å sikre at varebeskrivelsen blir forstått internasjonalt. Usikker på hvilke kode du skal bruke? Søk opp aktuelle koder relevante for din bedrift og dine typiske utsendelser på tolltariffen.toll.no.


Ingen kjenner varene dine bedre enn deg selv.
 Vår jobb er å tilrettelegge for at at frakt- og tollbehandling kan gjøres så smidig som det lar seg gjøre. Vi har ikke ekspertise på alle typer varer. Derfor minner vi om at det fortsatt er ditt ansvar å sikre at tollfakturaen er korrekt utfylt. For hjelp til å finne riktig varenummer eller andre spørsmål om utfylling kan du kontakte Tolletaten på telefon 22 86 03 12 (tast #2) eller bruke Fedex sitt verktøy


STEG 5

Velg transaksjonstype. Selger du en vare? Da velger du Sale of goods. Er det en IOSS-sending? Da lar du denne stå avhuket ved siden av ditt IOSS-nummer.


STEG 6

Skriv en god varebeskrivelse. Det anbefales at du gir en beskrivelse av varen(e) på engelsk. Eksempler på standardiserte mengdeenheter finner du i felthjelpen. For mengdeenhet kan du også se eksempler på ved å holde musepekeren over spørsmålstegnet (f. eks EA: Each, CS: Case, SET, PR (Pair) etc).

Dårlig beskrivelse God beskrivelse
X Gifts ✓ One mens knitted sweater 100% cotton
X Documents ✓ 30 pages of legal documents

Skriv varebeskrivelsen på engelsk.


STEG 7

Når etikett skrives ut vil også en tollfaktura opprettes automatisk.

Du må legge ved denne fakturaen i to kopier i en plastlomme utenpå pakken. Plastlommer kan enten bestilles fra vår nettbutikk eller fra FedEx.


STEG 8

Henting. Du bestiller henting ved å klikke på Dagsvslutning → Bestill opphenting med Fedex. I store deler av Østfold, Akershus, Oslo, Buskerud (deler av), Vestfold, Lillehammer, Bergen, Trondheim så vil Fedex komme selv for å hente pakken. Øvrige deler av landet så vil det komme en Bring-sjåfor for å hente på vegne av Fedex so tar med seg pakken til Fedex terminal i Lillestrøm hvor den sendes avgårde.

Annen viktig informasjon
Verdi over 65.000 kroner.

Om sendingens verdi overstiger maksbeløpet på 65.000 kroner, holder det ikke å bare benytte kommersiell faktura. Du behøver da et EUR. 1 varesertifikat i tillegg for å verifisere varens opprinnelse.

Levere til et fjerntliggende område?

Forsendelser som leveres til fjerntliggende og mindre tilgjengelige steder (dette inkluderer bla øyer), pålegges et ekstragebyr (ODA). Se liste for postnumrene og områdene der disse gebyrene gjelder her.


Mer om hvordan gebyret beregnes finner du her.

Enkelte land krever at man laster opp signatur og logo

Det kan hende at valgt mottakerland krever at man har logo og signatur på tollfakturaen. Dette kan lastes én gang for alle på Innstillinger → Transportørinnstilinger.