Tilbake til kunderessurser

Sist endret: Jul 24, 2024

Slik sender du pakker med FedEx i Proteria đŸŽ„

Med Proteria kan du nÄ sende pakker til utlandet med FedEx. LÞsningen inkluderer gunstige fraktpriser med vÄr storkunde-avtale med FedEx.

‍

‍

STEG 1

Velg om du skal sende til privatperson eller firma. Basert pÄ dette blir tilgjengelige fraktmetoder valgt/tilgjengelige. International ConnectŸ er for B2C, mens International EconomyŸ er for B2B-sendinger.

Kundene mottar sporing pÄ email og/eller SMS om man velger tilleggstjeneste Electronic shipment notification. Pakkene kan spores her.

Automatisk prisberegning er ikke implementert for FedEx (kommer!), sÄ inntil da viser vi til prislistene for Ä estimere fraktprisen.
‍

‍

‍

STEG 2

FÞrste gang? Aktiver felthjelp. For internasjonal frakt kreves det noe mer informasjon av av deg som eksportÞr, enn ved innenlands-sendinger. Felthjelpen gir deg gode forklaringer pÄ hva som skal fylles ut i de ulike feltene.

‍

‍

Felthjelp-funksjonen i Proteria forklarer feltene underveis som du lager din sending

‍
‍

STEG 3

Velg Þnsket betalingsbetingelse (INCOTERMS). Dette er internasjonalt anerkjente regler som definerer hvem som er ansvarlig transport, forsikring, fortolling og levering av varer. FedEx ber deg velge FCA for IOSS-sendinger og DDP for Þvrige.

Huk ogsÄ av "Ta med fakturaerklÊring for opprinnelse EØS" dersom du skal sende en IOSS-sending, ellers la den vÊre.


‍

Velg FCA om du skal sende en IOSS-sending, og DDP for Þvrige sender.

‍

‍

STEG 4

Korrekt tolltariffkode. Bruk korrekt tolltariffkode for Ă„ sikre at varebeskrivelsen blir forstĂ„tt internasjonalt. Usikker pĂ„ hvilke kode du skal bruke? SĂžk opp aktuelle koder relevante for din bedrift og dine typiske utsendelser pĂ„ tolltariffen.toll.no.‍


Ingen kjenner varene dine bedre enn deg selv.
 VÄr jobb er Ä tilrettelegge for at at frakt- og tollbehandling kan gjÞres sÄ smidig som det lar seg gjÞre. Vi har ikke ekspertise pÄ alle typer varer. Derfor minner vi om at det fortsatt er ditt ansvar Ä sikre at tollfakturaen er korrekt utfylt. For hjelp til Ä finne riktig varenummer eller andre spÞrsmÄl om utfylling kan du kontakte Tolletaten pÄ telefon 22 86 03 12 (tast #2) eller bruke Fedex sitt verktÞy


‍

STEG 5

Velg transaksjonstype. Selger du en vare? Da velger du Sale of goods. Er det en IOSS-sending? Da lar du denne stÄ avhuket ved siden av ditt IOSS-nummer.
‍

‍


STEG 6

Skriv en god varebeskrivelse. Det anbefales at du gir en beskrivelse av varen(e) pÄ engelsk. Eksempler pÄ standardiserte mengdeenheter finner du i felthjelpen. For mengdeenhet kan du ogsÄ se eksempler pÄ ved Ä holde musepekeren over spÞrsmÄlstegnet (f. eks EA: Each, CS: Case, SET, PR (Pair) etc).

DĂ„rlig beskrivelse God beskrivelse
X Gifts ✓ One mens knitted sweater 100% cotton
X Documents ✓ 30 pages of legal documents

‍

Skriv varebeskrivelsen pÄ engelsk.


‍

STEG 7

NÄr etikett skrives ut vil ogsÄ en tollfaktura opprettes automatisk.

Du mÄ legge ved denne fakturaen i to kopier i en plastlomme utenpÄ pakken. Plastlommer kan enten bestilles fra vÄr nettbutikk eller fra FedEx.


‍

STEG 8

Henting. Du bestiller henting ved Ă„ klikke pĂ„ Dagsvslutning → Bestill opphenting med Fedex. I store deler av Østfold, Akershus, Oslo, Buskerud (deler av), Vestfold, Lillehammer, Bergen, Trondheim sĂ„ vil Fedex komme selv for Ă„ hente pakken. Øvrige deler av landet sĂ„ vil det komme en Bring-sjĂ„for for Ă„ hente pĂ„ vegne av Fedex so tar med seg pakken til Fedex terminal i LillestrĂžm hvor den sendes avgĂ„rde.

‍

Annen viktig informasjon
‍
Verdi over 65.000 kroner.

‍Om sendingens verdi overstiger maksbelĂžpet pĂ„ 65.000 kroner, holder det ikke Ă„ bare benytte kommersiell faktura. Du behĂžver da et EUR. 1 varesertifikat i tillegg for Ă„ verifisere varens opprinnelse.

‍

‍

Levere til et fjerntliggende omrÄde?

Forsendelser som leveres til fjerntliggende og mindre tilgjengelige steder (dette inkluderer bla Þyer), pÄlegges et ekstragebyr (ODA). Se liste for postnumrene og omrÄdene der disse gebyrene gjelder her.


Mer om hvordan gebyret beregnes finner du her.
‍
‍‍‍

Enkelte land krever at man laster opp signatur og logo

Det kan hende at valgt mottakerland krever at man har logo og signatur pĂ„ tollfakturaen. Dette kan lastes Ă©n gang for alle pĂ„ Innstillinger → TransportĂžrinnstilinger.