Dersom dette er din første sending, anbefales det at du nøye følger trinnene nedenfor for å sikre korrekt utfylling av alle nødvendige felt.
Se gjerne video ovenfor
IOSS forenkler mva-håndteringen for salg av importerte varer til EU-kunder ved at selger samler inn mva-satsen gjeldende i kjøpers land og betaler dette samlet til skattemyndighetene. Skattemyndighetene distribuerer deretter mva-beløpet til de respektive EU-landene.
Det er tre kriterier:
✓ Mottakeren er enprivatperson
✓ Mottakeren er i et EU-land
✓ Summen av varene du skal sende er under 150 EUR
Du som selger plikter å gjøre følgende:
✓ Kreve inn korrekt moms for mottakerlandet (om nettbutikken din lar deg legge inn individuell moms-sats per land)
✓ Melde inn salgene til EU-landet du er IOSS-registrert (logge inn på de svenske tollmyndighetenes nettsider)
✓ Ikke overskride totalverdi 150 EUR i din forsendelse
✓ Ikke sende varer som er underlagt spesielle avgifter eller restriksjoner i mottakerlandet
Registrer deg på denne siden for å søke om å bli registrert i IOSS-ordningen.
Når du blir spurt: "Vad vill du registrera dig för", så velger du "Importordningen".
Normalt har du fått et svar innen 2-3 virkedager - send ditt IOSS-nummer til oss slik at vi kan registrere det i dine transportørinnstillinger.
Når du har valgt at mottaker person samt valgt mottakers land så vil korrekt fraktmetode automatisk velges hos FedEx og du får riktig pris og tjeneste for din forsendelse.
Du trenger ikke å tenke på dette, dette velges automatisk. Du skal sende en IOSS-sending, slik at denne settes til DDP.
Du betaler inn moms via IOSS-ordningen som forklart øverst i artikkelen her og kjøperen din har allerede betalt lokal moms når de bestilte fra din nettbutikk.
Dette punktet er irrelevant når du gjør en IOSS-sending. Din sending er uansett fritatt for toll.
Selger du en vare? Da velger du Sale of goods, og du vil nå se at ditt IOSS-nummer også vises og skal være huket av (eks format: IM1234567898).
Du må skrive beskrivelse av varen(e) på engelsk.
Foran varen legger du inn mengdeenheten som best passer produktet. Vi setter denne som standard til EA (forkortelsen for EACH), men se gjerne igjennom de vanligste forkortelsene om noen andre skulle passe bedre. Hold musepekeren over blått spørsmålstegn eller se nedtrekksmeny for andre eksempler.
Bruk korrekt tolltariffkode for å sikre at varebeskrivelsen blir forstått internasjonalt.
Vi synes FedEx sitt eget verktøy er et relativt treffsikkert og godt verktøy å bruke i mange tilfeller. Man kan også benytte registeret på tolltariffen.toll.no eller kontakte tollen om du er i tvil.
Når etikett skrives ut vil også en tollfaktura opprettes automatisk.
Du må legge ved denne tollfakturaen i en plastlomme utenpå forsendelsen din. Plastlommer kan f. eks bestilles fra vår nettbutikk eller fra FedEx. Du skriver ut én kopi av fakturaen, legger den i lomma og klistrer på etikett og plastlomme.
Bestill opphenting i Proteria ved å klikke deg inn på Dagsavslutning → Bestill opphenting med FedEx
Da vil FedEx eller Bring (på vegne av FedEx) komme for å hente pakken tidligst neste virkedag.
Tips: Husk at du kan lagre maler i Proteria for å spare deg tid i fremtiden.