Tilbake til kunderessurser

Sist endret: Feb 01, 2024

Bestille henting eller levering til hentested?

Du kan enkelt bestille henting med Bring og PostNord, men vær oppmerksom på at det er to ulike prosedyrer.

Postnord
1. Gratis innlevering til hentested

Pakkene kan leveres til nærmeste utleveringssted helt kostnadsfritt.

2. Henting ved behov

Som kunde i Proteria med PostNord avtale, kan du enkelt bestille henting samtidig som du produserer etikett. Klikk "Ønsker å bestille opphenting" som vist på i skjermdumpen nedenfor. Henting bestilles ved å huker av "Ønsker å bestille engangshenting" og deretter klikker "Send til transportør".


Disse feltene ser du midt i bildet når du oppretter sending i Proteria Frakt.


OBS: Det er viktig å unngå bomturer for transportørene (dvs at man har bestilt henteoppdrag og ikke har pakker som skal hentes). For PostNord kan bomtur føre til TUK-tillegg.


3. Fast henting

Ønsker du fast henting hver uke på spesifikke dager så kan dette avtales. Dette er fordelaktig og gir bedre forutsigbarhet både for din bedrift og for kjørekontoret til PostNord.

Avtal fast henting ved å fylle ut dette skjemaet


Bring

1. Innleveringstillegg for levering til hentested
Pakker (foruten Ekspress og Pakke i Postkassen) som innleveres på Posten får et pristillegg.

2. Henting ved behov mot tillegg

  1. Inne på web.proteria.com klikker du på “Dagsavslutning” → “Bestill opphenting med Bring
  2. Her fyller du inn alle påkrevde felter, dobbelt-sjekk at korrekt henteadresse ligger inne, og trykk deretter “Send” når den er klar.
  3. Etter å ha klikket “Send” så vil det ta ca 10 sekunder før statusen endres til “OK”. Det betyr at hentemelding er sendt til Bring. Står det "pending", kontroller om noe mangler, og du kan eventuelt ta kontakt med oss eller forsøke på nytt.


Bring har en begrensning på 20 pakker for booking via API/Mybring. Dette er satt for å sikre kapasitet og forutsigbarhet for henting. Denne grensen vil dessverre ikke bli utvidet av Bring. For henting av mer enn 20 pakker ta direkte kontakt med Brings kundeservice (Tlf: 04045).


3. Fast henteavtale

Har du stort og jevnt fraktvolum kan det opprettes gunstig henteavtale med Bring. Ta kontakt så tar vi en kikk på pakkevolumet ditt og videreformidler dette til Bring for en eventuell avtale.

Dette er avtalebasert og det tilkommer som regel tillegg for henting med mindre man sender større mengder pakker, fortrinnsvis B2B.