Tilbake til kunderessurser

Sist endret: Sep 10, 2024

Hvilken fraktmetode skal du velge? (Bring)

Oversikt over Brings ulike fraktmetoder med mål, vekt og andre spesifikasjoner, for at du enklere kan finne fraktmetoden som passer best til din forsendelse.

Tips: Om du legger inn mål og vekt på pakken i Proteria får du nøyaktig prisberegning. Dette gjør det enkelt å sammenligne pris. Du får også beskjed dersom pakken er utenfor tillatte mål for pakketypen.

Pakke til hentested
Leveres til nærmeste post i butikk eller pakkeautomat.
Maks vekt 35 kg fraktberegnet vekt
Maks lengde 240 cm
Maks lengde + omkrets 360 cm
Fremsendingstid 1-3 dagers levering til store deler av landet

Les også: Hva er fraktberegnet vekt?


Generelt om fraktmetoden

Er pakken over 120x60x60 cm, eller under 23x13x1 cm, må den sorteres manuelt. Dette fører til et håndteringstillegg i prisen.

Man kan for Pakke til hentested velge tilleggstjenester som postoppkrav og legitimasjonsplikt. Tilleggstjenesten e-varsling gjør at mottaker også får varsling på SMS/epost om pakken underveis.

Pakke til bedrift
Leveres på døra til bedrifter i arbeidstiden.
Maks vekt 35 kg fraktberegnet vekt
Maks lengde 240 cm
Maks lengde + omkrets 360 cm
Fremsendingstid 1-2 dagers levering til store deler av landet


Er pakken over 120x60x60 cm, eller under 23x13x1 cm, må den sorteres manuelt og medfører derfor et håndteringstillegg i prisen. Mottaker får da pakken levert på døren mellom kl. 08-16, mandag til fredag.

Generelt om fraktmetoden

Bring gjør som standard inntil to utleveringsforsøk før pakken sendes i retur til avsender. Det kan bestilles tilleggstjenester hvor pakken kan leveres til mottakers lokale hentested etter henholdsvis ett og to utleveringsforsøk. Med tilleggstjenesten Elektronisk varsling får mottakeren varsling på SMS og/eller email avhengig av hvilke som er oppgitt.

Pakke i postkassen
Egnet for levering av små pakker av mindre verdi til privatpersoner
Maks vekt 5 kg
Maks lengde 45 cm
Maks Lengde + bredde + tykkelse 90 cm
Fremsendingstid 2-5 dagers levering

Generelt om fraktmetoden

Pakke i postkasse er den rimeligste fraktmetoden til Bring. Pakken blir sendt som sporbar brevsending i forløpet til posten.  Pakken har derfor heller ingen forsikring/erstatningskrav fra Bring, så denne fraktmetoden er anbefalt for mindre verdifulle forsendelser. Om postkassen er full/for liten eller om postkassen er låst eller ikke kan lokaliseres, blir pakken utlevert fra nærmeste hentested. Dette fører til et pristillegg (Hentesendingstillegg) per pakke som faktureres avsender. Les mer om tillegg her. Velger man tilleggstjenesten «Pose på døra» vil pakken henges på døra i tilfeller hvor pakken ikke kan leveres i postkassen. Tillegg for denne tjenesten vil kun faktureres i de tilfellene der pakken faktisk henges på døra.

Avsender bør opplyse mottaker om kriteriene for levering som Pose på døren:

  • Avstanden fra postkasse til mottakers dør må ikke være mer enn 250 m.
  • Hus må være tydelig merket med husnummer og oppgang
  • Døren må være tydelig merket med mottakers navn
  • Posten må ha adgang til mottakers dør, f.eks. ved låst ytterdør til felles inngang

Ekspress neste dag
Hastesendinger til bedrifter og privatpersoner
Maks vekt 35 kg
Maks mål 120 x 60 x 60 cm
Maks Lengde + bredde + tykkelse 90 cm
Fremsendingstid Neste dag, ved innlevering før 16:00



Generelt om fraktmetoden
Pakker under minstemål 23 x 13 x 1 cm, pakker i rulleform og uemballerte varer vil gi et håndteringstillegg i prisen. Levering skjer innen kl. 09:00, 11:30 eller 16:00, avhengig av postnummer. Dersom sendingen ikke kan leveres, blir den sendt til mottakers lokale hentested.

Sendingen forsikres opptil 50.000 kr, og det ligger muligheter for lørdagslevering. For mer info om pakketypen les her.

Pakke levert hjem
Egnet for pakker som må leveres hjem til privatpersoner
Maks vekt 35 kg
Maks lengde 240 cm
Maks lengde + omkrets 360 cm
Fremsendingstid 1-3 dager


Generelt om fraktmetoden

Pakkene leveres mellom kl. 8-17 eller 17-21, basert på hvor i landet man bor. Man kan be om at pakken settes igjen om man ikke er hjemme, og mottaker kan endre ønsket utleveringsdag. Les her for mer info. Kunden varsles to ganger på SMS om at pakken er underveis. På kveldstid ringer sjåføren 30-60 min før pakken blir levert

Retur-produkter
  • I Proteria anbefaler vi  å huke av «Innstillinger» → «Returservice: Samme som opprinnelig sending» inne i ProTeria Web. Dette fordi de fleste som har rabatterte priser har bedre priser på vanlige sendinger enn retur-produktene til Bring. På den måten behøver du ikke å benytte retur-produktene og du kan være sikker på at du får samme pris på disse sendingene. Mer om Bring retur-sendinger.

Generelle faste tillegg

Disse er standard, faste tillegg for både Bring og Postnord. Disse er inkludert i Proterias prisberegning

  • Drivstofftillegg: Justeres månedlig av Bring iht. drivstoff- og valutautviklingen i Europa, dermed variabelt. Mer info her.
  • Innleveringstillegg / Innlevering via Post i butikk. For hver pakke som leveres inn til utleveringssted (istedenfor henting).  Mer info her.
  • Hentesendingstillegg (Pakke i postkassen). Utlevering via hentested, dvs postbud kunne ikke levere pakken i postkassen.
  • Bomtillegg: Transportørene får stadig økte kostnader som følge av bompengefinansierte prosjekter, rushtidsavgift og miljøavgift som belastes oss ved passering. Bring har derfor bomavgift på pakker, stykk- og partigods sendinger i Norge. Mer info her.