Dersom dette er din første sending, anbefales det at du nøye følger trinnene nedenfor for å sikre korrekt utfylling av alle nødvendige felt.
Når du har valgt om mottaker er firma eller person, samt valgt mottakers land så vil korrekt fraktmetode automatisk velges hos FedEx og du får riktig pris og tjeneste for din forsendelse.
Her velger du DAP. Om kort tid vil dette valget være forhåndsutfylt, slik at man ikke behøver å tenke på dette.
Når du sender til bedrifter er det normalt at mottaker-bedriften er momsregistrert og blir belastet for importmoms, og står ansvarlig for eventuelle andre avgifter som kan gjøres gjeldende i mottakerlandet.
For å potensielt sikre en smidigere tollbehandling, er denne erklæringen kun nødvendig å huke av når du sender varer med opprinnelse i EØS-området som skal sendes til et annet land innenfor dette området.
Selger du en vare? Da velger du Sale of goods. Velg den som passer best i ditt tilfelle.
Først velger du mengeenheten som best beskriver varen. En t-skjorte kan man f. eks beskrive med mengdeenheten EA.
Det anbefales at du gir en beskrivelse av varen(e) på engelsk:
Bruk korrekt tolltariffkode for å sikre at varebeskrivelsen blir forstått internasjonalt. Vi synes FedEx sitt eget verktøy er svært godt og intuitivt å bruke i mange tilfeller. Man kan også benytte registeret på tolltariffen.toll.no eller kontakte tollen om du er i tvil.
Du må legge ved denne tollfakturaen i en plastlomme utenpå forsendelsen din. Plastlommer kan f. eks bestilles fra vår nettbutikk eller fra FedEx.
Du skriver ut én kopi av fakturaen, legger den i lomma og klistrer på etikett og plastlomme.
Bestill opphenting i Proteria ved å klikke deg inn på Dagsavslutning → Bestill opphenting med FedEx
Da vil FedEx eller Bring (på vegne av FedEx) komme for å hente pakken tidligst neste virkedag.
Tips: Husk at du kan lagre maler i Proteria for å spare deg tid i fremtiden.