Ved førstegangs pålogging i systemet vil du se at det er tre hovedtyper oppdrag som kan registreres. Denne artikkelen gir deg en gjennomgang av hvordan du utfører og fullfører hvert av disse oppdragene.

Knytt deklarasjon til Digitoll-forsendelse med Deklarasjons-ID
Når du får melding om ankomst fra transportør/speditør, må du sikre at deklarasjonen blir knyttet til Digitoll-forsendelsen. Deklarasjons-ID-en gjør at Tolletaten kan identifisere en bestemt deklarasjon og spore den gjennom systemet.

Hva er viktig å huske på når fortolling skal registreres i Digitoll ved ankomst?
Når melding om ankomst er mottatt, er det viktig å huske på følgende:
Hvordan håndteres feil og endringer i Digitoll-deklarasjoner sendt til 441002?
Endring/Etterdeklarering:
Deklarasjoner sendt til 441002 kan ikke endres og sendes til ekspedisjonsenhet for etterdeklarering. Her må det lages en ny deklarasjon som sendes i TVINN til Omberegningsseksjonen på ekspedisjonsenhet 453006.
Sletting av deklarasjon:
Må sendes på e-post til VO.Oslo1@toll.no. Emnefeltet skal være: Sletting av digitoll deklarasjon. «DeklarasjonsID».
Gamle deklarasjoner:
Direktefortollinger som er eldre enn $\text{30 dager}$ vil manuelt avvises og anses som «ikke levert».
Hvilke endringer skjer ved avvikling av Direktekjøringsordningen (A8) 1. september 2026?
Direktefortolling:
Varen deklareres for overgang til fri disponering senest ved grensepassering i Digitoll. Oppgi i felt 49 (Lagerkode/godsnummer): Årstall, regionkode og bokstavene DT, for eksempel: 202502DT.
Tollager:
Varene legges inn på tollager ved hjelp av en tolldeklarasjon før varens ankomst norsk grense. Bruk prosedyre 7100 (eller 7000 for norske varer). Det er nå tillatt å tildele godsnummer inntil fem dager før ankomst.