Tilbake til kunderessurser

Sist endret: Dec 16, 2024

Posten vs. Bring: Hvorfor er ikke Postens avtaler tilgjengelig for bedrifter?

Selv om Postens Norgespakke™ og Brings Pakke til hentested i praksis er identiske, så er det kun som privatperson man kan dra nytte av Postens sonefrie fastpriser.

Tjeneste Bring: Pakke til hentested Posten: Norgespakke™
Målgruppe Bedrifter Privatpersoner
Fakturering Månedlig fakturering, automatisert Forhåndsbetaling per pakke med kort
Priser Sonebaserte priser (%-rabatt på veil pris fra Proteria) Sonefrie faste priser for privatpersoner
Automatisering Tjenesten kan integreres med nettbutikk Ingen automatisering

Et sprik mellom bedriftsmarkedet og privatmarkedet

Mange nye nettbutikker (som regel da i B2C-segmentet) spør oss om hvordan de kan tilby konkurransedyktig frakt, særlig når forbrukere er vant til gratis frakt fra store nettbutikker og lave priser på Postens Norgespakke™. Det stilles spørsmål til hvordan man kan få like priser fra oss som de Posten tilbyr deg som forbruker. Det kortet svarer et at dette ikke er mulig for bedrifter.

Ønsker en bedrift månedlig fakturering og viss automatisering av frakthåndteringen, er man i praksis begrenset til å bruke Bring. Alternativt må man betale for hver enkelt pakke på forhånd og oppbevare kvitteringer dersom man ønsker å benytte Postens tjenester.

Sonefrie fraktalternativer

Det som er så gunstig og praktisk med Norgespakke™ er at det tilbys faste sonefrie fraktpriser. Dette er ikke noe hverken Bring eller Postnord tilbyr til noen kunder, men akkurat for Postnord har vi i Proteria laget til våre egne sonefrie prismatrise for de som ønsker en enklere og mer forutsigbar fraktprising. Ta kontakt med oss om dette er interessant for din bedrift.