Bring hevder å ikke ha mottatt EDI. Hva betyr det?

Med dagens API-løsning er dette svært sjeldent. Dette kan kun skje på 1 av følgende grunner.

Dagens løsning er basert på Brings API, og avhenger ikke av at EDI sendes fra Proteria. Når man klikker "Send til transportør" så opprettes i praksis etiketten hos Bring og sendes tilbake til Proteria. Manglende EDI fører til tillegg i prisen fra Bring, samt noe forsinkelse og vanskelighet med å spore pakken.


EDI er elektronisk data om sendingen. Så hvordan kan det skje?

Så hvordan kan det ha seg at enkelte kunder mottar gebyr fra Bring grunnet manglende EDI?

  1. Etiketten er en duplikat. Den har blitt skrevet ut to ganger og har det samme sendingsnummeret som en annen pakke som allerede ble sendt. Bring vil da på eget intiativ lage et nytt sendingsnummer på pakken og generere EDI.
  2. Etiketten er utgått på dato. Når EDI sendes til Bring så er EDI-meldingen gyldig i 1 år frem i tid. Etter det vil sendingnummeret bli ugyldig. Dette er viktig informasjon å ha i minne dersom man oppretter retursedler og sender dem ut til kunder. Om en kunde benytter returseddelen etter det har gått 1 år, så vil etiketten kunne innleveres til postkontoret men de vil måtte lage ny etikett og sende EDI på nytt.
  3. Det kan også skyldes feil hos Bring. Det har skjedd både i enkelt-tilfeller enkelte ganger da Bring har hatt problemer ved sitt EDI mottak slik at bookingen/API-bestillingen ikke har blitt lest inn i deres produksjonsløsninger/sporing etc. Dersom du sender med Proterias fraktavtale og har blitt ilagt gebyr grunnet noe slikt, kontakt oss slik at vi kan søke om kreditering av gebyret for deg.