Tilbake til kunderessurser

Sist endret: Apr 25, 2023

Hva er EDI, og hvordan overføres det?

Pakker som ikke er EDI-meldt mangler sporingsinformasjon og kan med stor sannsynlighet bli forsinket.

Nytt kundenummer - fortsatt EDI-basert

I meldingen ligger det informasjon om avsender, mottaker, sendingprodukt, vekt, volum, etc. Uten at EDI er sendt til Bring vil hverken sporingen fungere eller pakken kunne leveres problemfritt til mottaker. Selv om du nå har et nytt kundenummer på frakten vil sendingene overføres til Bring via EDI som før.

Sendes automatisk
Edipost sender EDI-melding automatisk når en pakkelapp har blitt skrevet ut. Det finnes dog tilfeller der EDI-overførsel vil feile:

  • Adressen er ugylding (feil postnummer, feil postboks)
  • Feil hos Bring

Les også mer om dette her:

Glemmer du å overføre EDI-filen i tide?

Dersom feil skyldes brukerfeil, dvs som regel da ugyldig adresse på mottaker, vil Bring fakturere merkbare tillegg for dere (les "EDI feil eller ufullstendig"). Oversikt over eventuelle tillegg finnes her.