Introduksjon til ProTeria Web
Uavhengig av om du oppretter sendinger manuelt eller benytter deg av en integrasjon så kan det være svært nyttig å ha kjennskap til de grunnleggende funksjonalitetene som ligger i ProTeria Web.
NY KUNDE?
Dersom du eksempelvis nettopp har bestilt E-handelsavtale eller PostNord-avtale hos ProTeria, så vil vi ta kontakt med deg på epost i løpet av én virkedag for å sette opp kundenummer, implementere rabatter og informere deg om en integrasjon om det skulle være aktuelt.
OVERSIKTEN
Den aller første gangen du logger inn på web.proteria.com så vil du bare se en helt tom side. Det er rundt sendingene hele programmet baserer seg, slik at uten sendingshistorikk vil det se nokså tomt ut før du setter i gang. Vi anbefaler alle kunder å undersøke mulighetene for å benytte en integrasjon før man setter i gang, for å gjøre prosessen enklest mulig.
ANDRE NYTTIGE ARTIKLER:
- Hvilken pakketype skal jeg velge? (Bring)
- Hvilken pakketype skal jeg velge? (PostNord)
- Hvordan sende MyPack Home Small?
- Nå kan du sende stykkgods med PostNord
- Hvordan bestille opphenting?
- Hvordan kan utskriften av etiketter automatiseres ytterligere?
- Hvordan fungerer prisberegningen i Proteria Web?
- Hvordan reklamere på en forsendelse?
- Hvordan hente ut faktura-rapport?
OPPRETTE SENDING
Enten tast «Alt» + «N«, klikke på «Ny Bring» eller bare klikk på «Nytt fraktoppdrag» (denne knappen vises kun når du har ingen sendinger i din oversikt)
AVSENDERS ADRESSE
Her vil du se at avsenders adresse er forhåndsutfylt (skjermbilde nedenfor). Om du ønsker å korrigere denne informasjonen kan du klikke på kontaktbok-ikonet til høyre for avsenders adresse:
LAGRE SOM MAL
Videre vil du bli bedt om å fylle ut mottakers adresse (røde felter er obligatoriske), samt velge pakketype. Dersom du for eksempel utelukkende har planer om å sende Pakke i Postkasse fremover kan det være lurt å velge dette, og deretter klikke på «Lagre som mal«. Dette vil gjøre at utfylte felter og valgte innstillinger vil være forhåndsutfylt neste gang du oppretter en sending fra scratch. Merk at dersom du henter inn en ordre via en integrasjon vil malen overskrives.
SEND TIL TRANSPORTØR
Så lenge du har fylt ut en gyldig adresse på mottakeren så vil du kunne opprette sendingen ved å klikke «Send til transportør«. Å legge inn kolli informasjon og gjøre prisberegningen er frivillig. Du blir da gitt et sendingsnummer. Kunden vil også bli varslet om at det er en pakke på vei. Det at etiketten er opprettet betyr ikke at den allerede er fakturerbar. Det er først når etiketten er scannet inn i systemet til transportør (Bring, PostNord..) at den er fakturerbar. Dette betyr at det er helt problemfritt å slette en sending etter den er opprettet.
ENDRE & SLETTE SENDINGER
Når en sending er blitt gitt et sendingsnummer, og dermed også en etikett, så er i teorien denne sendingen låst slik at du ikke lenger kan gjøre endringer på den. Dersom du ønsker å korrigere en etikett du har opprettet må du derfor gjøre som følger: (1) Huke av sendingen det gjelder & kopiere den, (2) gjøre eventuelle endringer du ønsker å gjøre på den nye kopien & klikke send til transportør på nytt og (3) arkivere den første sendingen. Som vist nedenfor:
Dersom du vil slette en sending fra oversikten så huker du den av i oversikten og klikker «Arkiver«. Så lenge etiketten ikke er overlevert og scannet av transportør (Bring, PostNord..) vil den heller ikke faktureres for.
UTSKRIFT AV ETIKETT / INNSTILLINGER
Når du klikker Utskrift-ikonet (eller «Alt» + «N» ved markert sending) vil det åpne seg en dialogboks i nettleseren din. Her velger du skriveren du skal benytte, og dersom utskriften ikke ser riktig ut kan du klikke «Ctrl» + «Shift» + «P» for å åpne innstillingene. Sjekke FAQ for informasjon om korrekte innstillinger. Dersom du ønsker å unngå dette steget ved utskrift kan dette omgås ved en CloudPrint-løsning.
INFORMASJON I OVERSIKTEN
Når oversikten etterhvert fylles opp med dine sendinger vil disse vise dato for opprettelse, sporingsstatus, sporingsnummer og mottakerens navn. Om du har mottatt faktura fra ProTeria for dine fraktsendinger og ønsker å hente ut fakturaspesifikasikasjoner kan du gjøre det som følger.
.. man kan også benytte oversikten til å skrive ut flere etiketter samtidig, istedenfor én etter én.
HVA BETYR UTFYLLINGSFEIL?
Etterhvert som du påbegynner en ny sending så vil systemet automatisk lagre denne, noe som kan gjøre at det ligger rader i din oversikt som er markert med «Utfyllingsfeil«. Det er utelukkende enten fordi ikke alle obligatoriske felter ikke er fylt ut, eller om det er ugyldig data (ugyldig telefonnummer, postnummer ol). Dette vil fort skje dersom man klikker f. eks Ny Bring, og deretter klikker seg tilbake til oversikten. Disse kan man enkelt rydde opp i ved å arkivere dem.
… eller du kan dobbelt-klikke på sendingen for å korrigere den.