Frakt

Trenger du forsikring på din forsendelse?

Proteria har en forsikringsavtale med IF som lar deg enkelt forsikre enkelt-sendinger i det du oppretter dem.

Les mer

Pilot: IOSS - forenkle deklarering til utlandet

Forkortelsen IOSS står for Import One-Stop Shop og er en elektronisk portal som har som mål forenkle deklarering og betaling av merverdiavgift ved import av varer til den europeiske union.

Les mer

Hva er fraktberegnet vekt?

Transportbransjen benytter fraktberegningsvekt for å beregne pris.

Les mer

Hva er en brevetikett?

Hvilken størrelse på etiketter trenger jeg for å skrive ut disse? Hvilken funksjon har disse? Kan man frankere forsendelsen også, i samme prosessen?

Les mer

Hvordan installere driver og velge utskriftsinnstillinger for Mac?

Det hender at OS-oppdateringer gjør at eksempelvis drivere til skrivere må installeres på nytt.

Les mer

Hva er beste innstillinger for etikett-utskrift?

Etikettene du får fra Bring, PostNord, Schenker og via Norsk Fraktbrev er 192x102mm.

Les mer

Du har mottatt en CloudPrint-boks. Hva nå?

Dersom denne boksen er ferdig konfiguert for din skriver og satt opp mot ditt kundenummer i Proteria gjør du som følger (i kronologisk rekkefølge)

Les mer

Feilsøking for RFID-utskrift

Feilsøking med utgangspunkt i RFID-printeren Zebra ZDesigner 500

Les mer

Hvorfor får jeg håndteringstillegg på pakkene mine? (for liten, stor eller uemballert)

Dersom en pakke er mindre eller større enn det som Bring anbefaler for en fraktmetode vil de måtte håndteres manuelt og dermed får man også tillegg på pakken.

Les mer

Guide for påføring av etikett

Dersom strekkoden på etiketten ikke kan leses av de automatiserte sorteringsmaskinene kan dette føre til forsinkelser, unødvendige tillegg og i verste fall føre til at pakken går på avveie.

Les mer

Hvorfor står det "I transport" på en pakke som er levert?

Som regel skyldes dette at pakken ved en feil ikke ble scannet ut korrekt ved utlevering av pakken.

Les mer

Hvordan sende pakker på mottakers / tredjeparts kundenummer?

For å gjøre dette med Bring må man innledningsvis søke om tillatelse fra eierne av kundenummeret via MyBring.

Les mer

Hva du bør vite om pakkelevering i postkassen

Leveringsmetoden egner seg for mindre verdifulle sendinger som får plass i en ordinær postkasse.

Les mer

Bring hevder å ikke ha mottatt EDI. Hva betyr det?

Med dagens API-løsning er dette svært sjeldent. Dette kan kun skje på 1 av følgende grunner.

Les mer

Hvordan fjerne innleveringstillegg fra prisberegningen?

Dersom du sender pakker med Bring og har en henteavtale med dem så er det lurt å huke av for dette inne i Proteria for en mest mulig nøyaktig prisberegning.

Les mer

Hva betyr "Send til transportør"?

Det betyr egentlig bare at etikett opprettes og ikke kan endres. Det betyr ikke at den allerede er fakturerbar og som regel heller ikke at transportør er på vei til deg for å hente pakken.

Les mer

Hvordan skrive ut andre etiketter med CloudPrint?

Dersom du har et CloudPrint-oppsett i dag så er skriveren din konfigurert til å hovedsaklig skrive ut fra Proteria Frakt, men behovet kan melde seg for å skrive ut andre etiketter også.

Les mer

Hvorfor er Proteria Frakt i demo-modus

Dersom du plutselig opplever at én av dine moduler eller din fraktbruker er gått i demo-modus i ProTeria Web så skyldes dette som regel én av følgende årsaker:

Les mer

Hva skjer med sendinger som arkiveres?

Når du arkiverer en forsendelse så rydder du den egentlig bare vekk fra oversikten din for å holde det ryddig.

Les mer

Tilgjengelige hurtigtaster i Proteria

Om du vil få Proteria under fingerspissene kan det være nyttig å ta i bruk noen hurtigtaster.

Les mer

Skriv ut etiketter fra et Excel-ark

I Proteria kan du importere forsendelser via en opplastet Excel-fil om man ønsker det.

Les mer

Hvordan hente ut fakturaspesifikasjoner?

Dette er for deg som sender pakker med Proterias fraktavtale med PostNord og/eller Bring og ønsker å få en oversikt over dine fakturerte sendinger.

Les mer

Hvordan fungerer prisberegningen i Proteria?

Prisberegningen er helt frivillig, men samtidig er nyttig verktøy for å velge rett fraktmetode og på den måten holde fraktkostnadene nede.

Les mer

Bestille henting eller levere til hentested?

Med PostNord-avtalen til Proteria er henting gratis, mens med Bring er det avhengig av volum og må avtales.

Les mer

Hvordan håndtere MyPack Home Small-sendinger?

Visste du at det er Posten som gjør den endelige leveringen av denne pakketypen? Siden MyPack Home Small går inn i flyten av brevsendinger kreves det at disse forsendelese sampakkes som beskrevet nedenfor.

Les mer

Hvilken PostNord fraktmetode skal jeg velge?

Les deg opp her på de ulike fraktmetodenes ulike egenskaper.

Les mer

How to access Proterias API?

With ProTeria CloudConnect API you can import orders or shipments to ProTeria Freight, and you decide whether the labels should be automatically completed or if you want to use the web frontend to complete the shipments.

Les mer

Hvordan reklamere på en forsendelse?

Du kan reklamere dersom en forsendelse er på avveie, forsinket eller er ødelagt. Fremgangsmåtene for Bring og PostNord er beskrevet nedenfor.

Les mer

Kom i gang med Proteria Frakt

Enten du lager sendinger manuelt eller bruker integrasjon så finner du her noe relevant info om kan være fint å være klar over.

Les mer

Hvilken fraktmetode skal du velge?

Det avhenger av om mottakeren er privatperson eller bedrift, og størrelsen på pakken.

Les mer