Hvordan fungerer prisberegning av frakt i Proteria Web?
Denne artikkelen er for deg som sender pakker med ProTerias fraktavtale (enten med Bring eller PostNord) og ønsker bedre forståelse av hva de ulike prisene i ProTeria Web betyr og hvordan man kan få oversikt over fraktkostnadene.

BOLK 1.) Prisberegning
Denne bolken er ene og alene avhengig av at du legger inn så nøyaktig informasjon som mulig dersom du ønsker en mest mulig nøyaktig forhåndsberegnet pris. Her kan man også få lagt inn et påslag/prosentvis tillegg om man ønsker det – ta kontakt med oss om det skulle være aktuelt.
BOLK 2.) Kolliinformasjon
Dette er informasjon som vil bli tilgjengelig straks Bring har scannet pakken og gjort egne mål og veiing av pakken på sin terminal. Dersom det er avvik vil “Min vekt/mål” strykes ut, så vil Brings mål og vekt legges til under. Dette for at man bedre skal forstå eventuelle avvik mellom forhåndsberegnet pris og reell pris.
BOLK 3.) Faktiske, fakturerte priser fra transportør
Disse leses som regel inn tidligst natten etter at pakken er blitt utlevert til kunden med Bring. Med PostNord vil det ta noe lenger tid. Transportøren fakturerer først Proteria, så viderefakturerer vi til deg som kunde med dine priser.
Med Pakke i Postkassen kan dette ta noe lengre tid (opptil én uke) grunnet ulike tillegg fra Bring som må leses inn (bomtillegg).
Påslag?
Enkelte som viderefakturerer egne kunder for frakten ønsker gjerne å legge på et prosentvis påslag på prisen som vises i egen prisberegning med den hensikt å helgardere seg for hvert minste avvik mellom forhåndsberegnet pris og reell pris. Om dette er ønskelig, ta kontakt med oss og informer oss om prosentsats som skal legges inn.
Fakturarapport
Dersom du ønsker en oversikt over dine sendinger, enten med eller uten pris, kan du generer både fakturarapport og sendingsrapport i ProTeria Web, som beskrevet her.
Soner
Om du ønsker å vite mer detaljert hvilke soner som gjelder for Bring og PostNord, les mer her.