Hvordan bestille opphenting?
Med PostNord-avtalen er henting gratis uavhengig av hvor mange kolli du skal sende, mens med Bring vil det avhenge av ditt volum. Her er informasjon om bestilling av henting for deg som sender med Proterias fraktavtale.

Kostnad: Gratis (uansett volum)
Det er tre anbefalte metoder for å avtale henting med PostNord:
1. Fast henteavtale
Dersom du har en jevn, ukentlig flyt av pakker kan du gi beskjed til oss slik at vi kan be PostNord sette opp faste hentedager. Dette kan være alt fra én gang i uka til 5 ganger i uka. Den eneste forutsetningen er at at faktisk har pakker som skal avgårde. PostNord vil da ta kontakt med deg og bekrefte disse dagene og første opphenting.
2. Via PostNords portal
- Klikk deg inn her.
- Fyll ut feltene, inklusivt ditt kundenummer hos PostNord som du finner inne i Proteria ved opprettelse av en ny sending, like under feltet “Send til transportør”.
- Vent til du mottar en epost hvor du blir bedt om å lage et passord.
- Logg inn i portalen.
- Klikk på “Send & bestill henting” → “Registrer og se dine henteoppdrag”
- Klikk på “Nytt henteoppdrag”
- Fyll ut feltene. Dersom du eksempelvis har 20 pakker som skal sendes avgårde på ca samme størrelse, velg “Spesifiser dimensjoner” istedenfor å fylle ut hvert enkelt sendingsnummer.
- Klikk “Opprett”
3. Ring PostNords kundeservice
Dersom du vil unngå ventetid i en eventuell telefonkø, anbefaler vi å taste “1” slik at PostNord vil ringe deg opp straks det er din tur i køen. Oppgi følgende info:
- Ring +47 987 09 300 og fortell at du ønsker å bestille opphenting
- Oppgi ditt kundenummer hos PostNord (dette finner like under “Send til transportør” når du oppretter ny sending inne i ProTeria)
- Informer dem om at du allerede har EDI og at etiketter er skrevet ut

Kostnad for enkelt-henting (uten avtale): 243,-
Kostnad ved fast henting: Gratis ved over 800 pakke til bedrift per år
Hvordan bestille enkelt-henting?
- Klikk deg inn på “Dagsavslutning” → “Bring hentebestilling” (Bestill Bring opphenting)
- Her fyller du inn alle påkrevde felter, dobbelt-sjekk at korrekt henteadresse ligger inne og trykk deretter “Send” når den er klar.
- Etter å ha klikket “Send” så vil det ta kanskje 10 sekunder eller noe slikt før statusen endres til “OK”, og det betyr at hentemelding er sendt til Bring. Om det kun står pending, så betyr at det at noe er i veien, og du kan eventuelt ta kontakt med oss.
- Av Bring så ligger det inne en begrensning på 20 pakker for booking via API/Mybring, og den er visstnok satt for å sikre kapasitet og noe forutsigbarhet for henting. Denne grensen vil dessverre ikke bli utvidet av Bring. For henting av mer enn 20 pakker må dette tas via Brings kundeservice (Tlf: 04045).

Henteavtale
Dersom du vil undersøke mulighetene for en fast henteavtale med Bring så krever dette i utgangspunktet at du sender minst 800 forsendelser i året, og bedriftspakker er prioritert i denne sammenheng. Om du ønsker at vi skal sjekke mulighetene for en henteavtale, bare ta kontakt med oss (help@proteria.com) og oppgi anslagsvis hvor mange bedriftspakker og eventuelt hvor mange servicepakker dere sender i året.