• Skip to main content
  • Skip to footer

ProTeria - EDI Program - Fraktbrev - TVINN - Tollkurs - Brukervennlige program

TVINN TDS kurs programvare fortolling eksport import frakt fraktbrev postpakke bedriftspakke logistikk edi transportør posten linjegods schenker toten transport dhl toll fortolling speditør integrasjon etiketter etikettskriver Tollpost Globe DPD Cargo Partner Nor-Cargo budbilservice brevetikett postoppkrav returservice CMR TET proteria norcargo nor cargo masseutsending masseutsendelser porto portoberegning e-varsling evarsling cargopartner cargo-partner dpd internasjonalt fraktbrev postoppkrav brevetiketter brev express ekspress over natt budbil post-utland pan nordic logistics pnl stykkgods partigods farlig gods hjem på døren pallelast cross docking carry on carryon fraktsystem logistikksystem

Ofte stilte spørsmål

Aktuelle spørsmål

Kan jeg få en kort demonstrasjon av bruken av ProTeria Web?

Du finner en kort guide her som går igjennom de grunnleggende funksjonene i ProTeria Web. Prinsippene er svært enkle. Når det gjelder installasjon av integrasjoner se fanen nedenfor om dette. Om du har opprettet en bruker og likevel ønsker å ha en gjennomgang via skjermdeling eller har spørsmål om fraktavtalene ikke nøl med å ringe Frakt Support.

Må jeg ha etikettskriver for å benytte ProTeria Web?

Nei, det er ikke pålagt, men det er sterkt anbefalt for å sikre at etikett er lesbar under alle omstendigheter. Du kan også benytte vanlig laserskriver for å skrive ut etiketter i vårt system («Innstillinger» → «Laserskriver«). Etikettskriver kan kjøpes hos oss, og per i dag er det typen Zebra ZD421D vi anbefaler og selger. Om du allerede har en annen type etikettskriver kan også denne benyttes så lenge du selv tilpasser utskriften og vedlikeholder den.

Hva er en integrasjon?

Ved hjelp av integrasjoner mot eksempelvis ditt ERP-system eller din nettbutikk kan du automatisere bruken av ProTeria Web og korte ned tiden fra en bestilling kommer inn og frem til etiketten skrives ut betraktelig. Særlig API-baserte integrasjoner fokuseres det på fremover , da det gir mer fleksibilitet, mer oppdaterte tjenester og ikke minst mer informasjon gjort tilgjengelig.

For informasjon om våre integrasjoner, se fanen «Integrasjoner» nedenfor.

Hva betyr "Send til transportør"?

Dette betyr at informasjonen om sendingen du har opprettet blir sendt til transportør, og det er en forutsetning for at du skal kunne skrive ut din etikett.

Sendingen blir gitt et sendingsnummer og du kan dermed skrive ut etiketten. Dersom evarsling (varsling til mottaker på SMS og/eller email) er huket av for sendingen(e) vil mottakeren motta varsling om sendingen kort tid etter at du har klikket «Send til transportør» (tidligere het dette «Send EDI»).

Merk: Dersom du sender med Schenker må du fortsatt inn på «Dagavslutning → «Send EDI» på slutten av dagen.

Integrasjoner / utvidelser

Hvor finner jeg min ProTeria API-nøkkel?

I ProTeria finner du API nøkkelen som følger:

 

 

Klikk deg inn på “Dashboard” inne på web.proteria.com. helt øverst til venstre.

 

 

 

  1. Deretter går du inn på “Ditt firmanavn” → “Din ProTeria API nøkkel”

 

Her vil du se din såkalte API nøkkel – en lengre sammenhengende bolk med tall og bokstaver

Hvordan sette opp integrasjon mot Shopify?

Les hvordan her

Hvordan sette opp DanDomain / SmartWeb integrasjon?

Les hvordan her

Hvordan sette opp WooCommerce Plug-in til ProTeria?

Les hvordan her

Hvordan sette opp MyStore integrasjon?

Les hvordan her

Hvordan sette opp integrasjon mot Visma Business?

Les hvordan du kan sette opp denne integrasjonen.

Hvordan sette opp integrasjon mot Visma.net?

Klikk her for å se hvordan man setter opp integrasjon mot Visma.net.

Hvordan sette opp integrasjon mot Visma eAccounting?

En integrasjon mellom Visma eAccounting og ProTeria Web kan spare deg for unødvendig tid ellers brukt på å taste inn adresser og referansefelter manuelt. Ved å følge punktene i denne artikkelen kan hvem som helst sette opp en slik integrasjon på få minutter.

Visma API (modul) i Visma

For at dette oppsettet skal fungere er det nødvendig at man abonnerer på modulen som heter “Visma Integrasjon (API)” hos Visma. Ta kontakt med Visma for å aktivere denne. Per 4. januar 2021 kostet denne utvidelsen 59,- / mnd. Uten denne modulen vil man få en feilmelding ved å følge stegene nedenfor.

 

 

Når oppsettet i artikkelen er på plass, så vil prosessen se slik ut:

  1. Først klikker man “Importer ordre fra eAccounting” for å hente alle nye ordre som er kommet inn i eAccounting over til ProTeria Web
  2. For å hente inn adressene må man deretter klikke på “Ny Bring” → skriv inn ordrenummeret på ordren du ønsker å hente. De må altså hentes ut én av gangen.

 

  1. Logg deg inn på web.proteria.com
  2. Trykk på “Integrasjon” → “Importer ordre fra Visma eAccounting”
  3. Logg inn på din bruker hos Visma eAccounting og deretter aksepter at ProTeria Web gis tilgang til applikasjonen
    Du vil få opp en slik dialogboks, hvor du gir følgende tilganger:
  4. Klikk på den grønne knappen for å aktivere uthenting av ordre den aller første gangen
  5. Nå skal forbindelsen være oppe. Dersom du har fått inn nye ordre siden sist kan du nå klikke på “Integrasjon” → “Importer ordre fra Visma eAccounting” igjen for å hente ut de nyeste bestillingene. Du vil nå få en popup status-bar inne i ProTeria Web som sier hvor mange ordre som er hentet over
  6. Klikk på “Ny Bring” for å begynne “plukkingen” av ordre
  7. Såfremt du har bestilt en integrasjonsmodul aktivert av ProTeria så vil du ha en boks som heter “Søk i ordresystem” tilgjengelig inne i ProTeria Web. Der kan du skrive inn et ordrenummer og deretter “Hent ordre”

Hvordan feilsøke MyStore integrasjonen?

Les denne artikkelen.

Hvordan sette opp integrasjon mot Visma Global?

I denne artikkelen vil du få en stegvis guide på hvordan du på få minutter kan sette opp en integrasjon mellom ProTeria Web og Visma Global. En slik integrasjon kan spare deg for svært mye tid og gi deg bedre oversikt over hva du sender.

Opprett forbindelsen.

  1. Last ned den nyeste versjonen av ProTeria CloudConnect service. Legg den på serveren hvor programmet (dvs Visma Global) du ønsker å integrere med også ligger. Dersom Visma Global er installert lokalt på din maskin så installerer du også ProTeria CloudConnect servicen lokalt på maskinen.
  2. Åpne opp Visma Global-programmet. Klikk deg inn på “Hjelp” → “Om aktiv brukersesjon…”
  3. Merk deg firmanavnet (i dette tilfellet “GlobalTest”) og brukernavnet (i dette tilfellet “slubr”) deres.Gi ProTeria Web tilgang
  4. Gå inn i nettleseren (Chrome, Firefox, Edge) og lim inn følgende lenke: “localhost:6677”
  5. Klikk på “Add/remove a dataconnection” øverst i menyen. Her må du gjøre en del valg i forhold til oppsettet:
    1. Velg “Visma Business Global API” som connection type
    2. Velg den nøyaktig samme stavelsen (små, store bokstaver) av firmanavnet som du så tidligere i steg 3, som “Connection name”. I vårt eksempel er det “GlobalTest”.
    3. Sett ønsket intervall for når data skal hentes ut (5 minutter er standard).
    4. Velg start tidspunkt for når henting av data skal begynne (1 mnd før dagens dato er standard).
    5. La den blå avhukede boksen forbli avhuket dersom du ønsker at avsender info i ordren også skal sendes over fra Visma. Dersom denne er huket av så vil den overstyre eventuelle maler du har laget inne i ProTeria Web.
    6. Skriv inn brukernavn og passord til Visma Global brukeren som vi så i steg 3. Brukernavnet og passordet blir lagret kryptert i userSettings.js fila i installasjonsmappen. Passordet kan ikke være lengre enn 15 tegn. “Fetch now” er en mulighet som ligger der om man ønsker å overstyre det valgte intervallet og hente data umiddelbart.
  6. Trykk “Save”.
  7. Dersom du da har en ordre liggende i Visma og det har gått 5 minutter (som er det valgte intervallet i steg 7c.) så kan du gå inn i ProTeria Web og velge f. eks “Ny Bring”
  8. Såfremt du har bestilt en integrasjonsmodul aktivert av ProTeria så vil du ha en boks som heter “Søk i ordresystem” tilgjengelig inne i ProTeria Web. Om du også har opprettet noen ordre nylig i Visma Global så skal disse kunne søkes opp innen 5 minutter. Der kan du skrive inn et ordrenummer for å se om det dukker opp → klikk på ordren du ønsker.
  9. Trykk deretter “Hent ordre”, og den vil dukke opp med kontakt-info, adresse og de feltene dere ellers har fylt ut.

Hvordan sette opp integrasjon mot UNIMICRO?

En integrasjon mellom Unimicro og ProTeria Web kan spare deg for unødvendig tid ellers brukt på å taste inn adresser og referansefelter manuelt. Ved å følge punktene i denne artikkelen kan hvem som helst sette opp en slik integrasjon på få minutter.

Stegene er hentet fra Unimicro sin artikkel “Eksport av regnskapdata”

  1. Last ned den nyeste versjonen av ProTeria CloudConnect service. Legg den på serveren hvor du ønsker at filene skal overføres til (se steg 6) en trygg plass på din maskin.
  2. Åpne Unimicro-programmet og klikk deg inn i menyen: “Fil” → “Eksport” → “Eksport Uni XML”. Skjermdumpen nedenfor er hentet fra Unimicro sine sider, men her velger du altså punktene som inkluderer mottaker-adresse, kontakt-info, ordrenummer og kanskje også fakturanummer.
  3. Velg “Ordre”. Velg fra-til ordrenr.
  4. I dette bildet velger du plassering og navn på filen. Skjermdumpen er hentet fra Unimicro sine sider, men vi anbefaler ikke å legge den på skrivebordet da andre brukere kan komme til skade å flytte mappen. Her står du fritt til å velge en hvilken som helst mappe, så lenge det er en eksisterende mappe som ligger trygt en permanent plass på din maskin (dvs et sted der det er lite sannsynlig at mappen kommer til å bli flyttet på av brukere).Vent til bildet sier at eksporten er fullført:
  5. Nå skal vi sørge for at ProTeria får tilgang til den valgte mappen og kan hente dem inn. Først går du inn i nettleseren (Chrome, Firefox, Edge) og lim inn følgende lenke: “localhost:6677”
  6. Dersom du ikke allerede har gjort denne valideringen tidligere så lander du på denne siden som spør om din ProTeria API nøkkel (les: “Slik finner du din ProTeria API nøkkel”) og ditt kundenummer hos ProTeria (les: “Hva er mitt ProTeria kundenummer?”). Fyll inn og klikk “Validate”
  7. Etter å ha skrevet inn API nøkkel og kundenummer, eller dersom det allerede lå inne, så lamder du på en blank side hvor du kun ser en meny i toppen som ser slik ut. Klikk på “Add/remove filewatcher”
  8. Da vil det se slik ut, og velg følgende alternativer: På filtere skriver du inn “*.*” som vil tilsi at alle filene i mappen skal eksporteres, velg Type: “Freight” Integration: “Unimicro” som vist nedenfor. Under Directory så velger du mappen du valgte tidligere i punkt 4 i denne guiden.
  9. Trykk “Save”.
  10. Dersom du da har en ordre liggende i Unimicro som er blitt eksporter, så kan du gå inn i ProTeria Web og velge f. eks “Ny Bring”
  11. Såfremt du har bestilt en integrasjonsmodul aktivert av ProTeria så vil du ha en boks som heter “Søk i ordresystem” tilgjengelig inne i ProTeria Web. Der kan du skrive inn et ordrenummer for å se om det dukker opp → klikk på ordren du ønsker.

Hvordan sette opp Cateno integrasjon?

Med en integrasjon mellom Cateno og ProTeria vil du kunne effektivisere din ordrebehandling. Denne artikkelen viser deg hva du må gjøre for å komme i gang.

  1. Informer ProTeria om hvilken transportør du bruker (Bring eller PostNord), hvilke produkter (f. eks “Pakke til hentested”) og detaljer rundt dine behov, som f. eks om du behøver en henteavtale, om du har rabatter på frakt i dag eller om du har fått et tilbud på frakt.
  2. Opprett et kundeforhold til ProTeria her
  3. Logg inn på web.proteria.com og hent ut din API-nøkkel som beskrevet øverst i FAQen (dette er selve broen mellom ProTeria og Cateno)
  4. Send API nøkkelen til Cateno og de vil implementere integrasjonen for deg.

 

Ikke nøl med å ta kontakt med oss om du har noen spørsmål rundt bruken av ProTeria, ønsker en gjennomgang i oppsettet, har spørsmål om transportøravtale eller om andre ting vedrørende dine forsendelser.

Hvordan sette opp integrasjon mot MAMUT?

Les hvordan du setter opp en slik integrasjon her.

Hvordan knytte seg til Proterias API? (API CloudConnect documentation)

Klikk her for å se vår dokumentasjon for tilkopling til vårt API.

Hvordan feilsøke ProTeria CloudConnect?

Klikk her for å se sjekkliste.

Integrasjonen til Visma Global stanser på nytt av seg selv. Hva gjør jeg?

Les her for for å se hvordan man omgår dette problemet for Visma Global v16

Hvordan installere CloudConnect-tjenesten på nytt?

Dersom du har tidligere innstallert CloudConnect og satt opp en integrasjon, og du plutselig opplever at integrasjonen ikke funger som det skal, så kan det skyldes at CloudConnect-tjenesten er flyttet på eller ikke kjører / er slettet.

 

  1. Klikk deg inn i “Utforsker” i Windows:
  2. Kopier og lim inn følgende “sti” i utforsker-vinduet: “C:\Program Files (x86)\ProTeria AS\ProTeria.CloudConnect.WindowsService”
  3. Denne fila vil mest sannsynlig være den siste versjonen, så kjør en installasjon av denne og vent i 10 minutter.
  4. Under installasjonen av den nye versjonen vil C:\Program Files (x86)\ProTeria AS\ProTeria.CloudConnect.WindowsService bli tømt for filer og mapper, med unntak av msi- og settings-mappa.
  5. Dersom mappa ikke fyller seg opp med filer etter noen sekunder, prøv å kjør installasjonsfila som ligger i msi-mappa manuelt.

Oppsett & arbeidsflyt

Hvordan laste opp et Excel-ark med sendinger?

Klikk her for å se hvordan man kan laste opp Excel-ark med sendinger til Proteria.

Hvilke hurtigtaster kan brukes i ProTeria Web?

Side-navigeringen
Skifte mellom de ulike hovedsidene i Proteria.

Hurtigtast Funksjonalitet
ALT + H (Hjem) Du navigeres tilbake til oversikten
ALT + N (Ny) Du navigeres til oppretting av ny sending
Alt + K (Kontakt) Du navigeres til ditt kontaktregister

I oversikten

Hurtigtaster som kan benyttes når du er inne på oversiktsbildet i Proteria.

Hurtigtast Funksjonalitet
Opp/ned-tastene (↑ og ↓) Bla gjennom dine forsendelser
Venstre/høyre-tastene (← og →) Bla igjennom sidene i oversikten (dine forsendelser)
Enter Åpne den markerte sendingen
Space-baren / mellomrom-tasten Velger den valgte sendingen
Alt + N (Ny) Ny forsendelse med sist benyttede modul
Alt + D (Delete) Slette valgt sending(er). Klikk Enter for å bekrefte.
Alt + K (Kontakter) Går til kontaktregisteret.
Alt + R (Retur) Lag retur for valgt sending(Er)
Alt + C (Copy) Kopier valgt sending(er).
Alt + S (Send) Send til transportør / lag etikett / EDI sendes
Alt + P (Print) Skriv ut valgte etiketter (Åpner ny fane med etikettene)

 

Opprettelse av forsendelse

Hurtigtaster som kan benyttes inne på Ny forsendelse-siden (Ny Bring, Ny PostNord osv)

Hurtigtast Funksjonalitet
TAB Lar deg hoppe mellom feltene
Enter Åpner den markerte sendingen
Alt + N (Ny) Ny forsendelse med sist benyttede modul
Alt + O (Ordreimport) Ordreimport-feltet velges (for de som har integrasjon mot et ERP system, f. eks MAMUT).
Opp/ned-tastene (↑ og ↓) For å velge ordrenummer i ordreimport-felt, og klikk Enter for å velge ordrenummeret, og Enter igjen for hente ordren inn.
Alt + M (Mal) Lagre mal basert på forsendelsen
Alt + D (Delete) Slette valgt sending(er). Klikk Enter for å bekrefte.
Alt + K (Kontakter) Går til kontaktregisteret.
Alt + R (Retur) Lag retur for valgt sending(Er)
Alt + C (Copy) Kopier valgt sending(er).
Alt + S (Send) Send til transportør / lag etikett / EDI sendes
Alt+ P (Print) Skriv ut valgte etiketter (Åpner ny fane med etikettene)
Alt + V (Volum) Velg volumvekt-felt

 

Visste du at..

  • du kan justere bredden på kolonnene i ProTeria Web som du vil?
  • Dersom du bruker musepekeren må du ikke utelukkende klikke på vis/endre for å åpne en sending. Det holder å dobbelt-klikke på et tomt felt i raden

Hva betyr "Send til transportør"?

Dette betyr at informasjonen om sendingen du har opprettet blir sendt til transportør, og det er en forutsetning for at du skal kunne skrive ut din etikett.

Sendingen blir gitt et sendingsnummer og du kan dermed skrive ut etiketten. Dersom evarsling (varsling til mottaker på SMS og/eller email) er huket av for sendingen(e) vil mottakeren motta varsling om sendingen kort tid etter at du har klikket «Send til transportør» (tidligere het dette «Send EDI»).

Merk: Dersom du sender med Schenker må du fortsatt inn på «Dagavslutning → «Send EDI» på slutten av dagen.

Må jeg ha etikettskriver for å benytte ProTeria Web?

Nei, det er ikke pålagt, men det er sterkt anbefalt for å sikre at etikett er lesbar under alle omstendigheter. Du kan også benytte vanlig laserskriver for å skrive ut etiketter i vårt system («Innstillinger» → «Laserskriver«). Etikettskriver kan kjøpes hos oss, og per i dag er det typen Zebra ZD421D vi anbefaler og selger. Om du allerede har en annen type etikettskriver kan også denne benyttes så lenge du selv tilpasser utskriften og vedlikeholder den.

Forsendelsene mine er borte fra oversikten. Hva skjedde?

Antagelig så har du eller noen andre på brukeren søkt på forsendelser i oversikten tidligere, uten å etterpå ha nullstillet søket. Dette kan du raskt se dersom det står “Søkeresultater:” øverst i oversiktsbildet. Det tydet på at det ligger inne noen søkefiltere.

Klikk på «Oversikt«. Dersom det står «Søkeresultater» helt øverst, over din oversikt, så tyder dette på at det ligger noen filtere inne som gjør at dine sendinger ikke synes.

Klikk på «Nullstill søkefelt«, og dine sendinger skal da vises.

Kan jeg slette en forsendelse fra oversikten, og hva skjer med den?

Du kan slette en sending fra oversikten din ved å:

1. Huke den/dem av..

2. .. og deretter klikke «Arkiver«.

Så lenge etiketten ikke er scannet (dvs overlevert til Bring, PostNord etc) vil du heller ikke faktureres for disse etikettene. Så det er ingen problem å opprette flere etiketter i Proteria før du eventuelt skulle bestemme deg for å arkivere dem. En forsendelse vil alltid kunne gjenopprettes om man ønsker det. Derfor kaller vi det «Arkiver» istedenfor «Slett«.

  1. Om du ønsker å se dem igjen kan du klikke på «Oversikt» →  «Avansert søk» → “Vis arkiverte”.
  2. Du kan også da trykke “Gjenopprett” dersom du ønsker å ha dem tilbake i oversikten.

Hvordan kan jeg andre adressen på avsenderen?

Du kan endre på din avsender-adresse enten inne på “Kontakter” eller ved å klikke på kontaktbok-ikonet når du oppretter en ny sending. Der lagrer du også kontonummeret ditt om du ønsker å sende med postoppkrav, om det er aktuelt.

Hvordan lager man en mal?

Særlig dersom du ikke benytter en integrasjon, og altså fyller ut alle pakkene manuelt, kan det være svært nyttig å legge inn fraktmal(er). Du kan legge inn så mange som ønskelig.

  1. Åpne nytt fraktoppdrag (f. eks “Ny Bring → “Bring”) og fyll ut informasjonen du ønsker skal være forhåndslagret i malen når du gjør forsendelser.
  2. Når har har fylt inn informasjonen du ønsker så klikker du på “Lagre som mal”.

Dersom benytter flere transportører kan dere være lurt å lage én mal per transportør og legge inn pakketypene man benytter seg av. Har kan man selvsagt også legge inn for eksempel typisk tilleggstjenester, firma/person eller henteinstruksjoner. Dette betyr at neste gang du Bring (i dette tilfellet) vil disse valgene / feltene være forhåndsutfylt.

Hvordan legge til/fjerne en ekstra bruker?

Dette gjør du som beskrevet her.

Kan jeg legge til flere avdelinger i Proteria?

Om du driver flere nettbutikker, har forskjellige avdelinger eller av andre grunnet ønsker at ulike sendinger skal faktureres separat kan vi sette dette opp for deg. Ta kontakt med oss om det er behov for dette.

Dersom vi setter opp dette vil du kunne ha tilgang til de ulike avdelingene (kundenummerne) fra samme innlogging dersom du ønsker dette, som vist.

Faktura, rapporter og prisberegning

Hvordan henter man ut sending- og fakturarapporter fra ProTeria?

Slik henter du ut fakturarapporter fra Proteria Web.

Hvordan åpne en CSV-rapport i Excel?

Les hvordan her

Hvordan forstår man prisberegningen i ProTeria Web?

Klikk her for å se hvordan prisberegningen i ProTeria fungerer for Bring og PostNord.

Hvorfor fungerer ikke prisberegningen i Proteria Web?

Bring: Dersom du sender på egen fraktavtale med Bring kan det skje feil i prisberegningen enten dersom det gjøres endringer ved bruker-innstillingene i deres Mybring. Alternativt kan det være at deres kundenummer er blitt konvertert til Brings nye tjenester og at vi må oppdatere formatet på deres kundenummer. Dobbelt-sjekk deres tilgang i Mybring.com, og om det ikke løser det for dere ta kontakt med oss. Dette kan også skyldes midlertidige feil hos transportør.

Schenker: Dersom det er gjort endringer ved bruker-innstillingene inne på schenkertjenester.no så vil dette påvirke brukeren som er lagret inne i Proteria Web. Informer oss om korrekt innlogging til Schenkertjenester.no så kan vi undersøke med transportør om prisberegning er aktivert på denne brukeren. Dette kan også skyldes midlertidige feil hos transportør.

PostNord: Endringer ved bruker-innstillingene kan også påvirke prisberegningen for PostNord, om du sender på egen avtale med dem.

Hvorfor er ProTeria Web i demo-modus?

Klikk her for å lese mer om dette.

Jeg har fått faktura på 12 lisenser. Kan dette stemme?

Programvare-lisens for Proteria faktureres årlig, og ikke månedlig.

Derfor vil det fremstå i faktura at antall lisenser er 12 stk, fordi dette er fakturering for et helt nytt år inklusivt alle 12 måneder. Det betyr ikke at du har 12 lisenser.

Utskrift, etiketter og opprettelse av disse

Hvordan skrive ut andre etiketter når man har CloudPrint?

Les her.

Hvordan kalibrere skriveren?

Les hvordan her.

Hvordan sette opp en RFID skriver?

Les denne artikkelen.

Problemer med utskrift av RFID etikett?

Les denne artikkelen.

Hva er CloudPrint?

ProTeria CloudPrint er vår anbefalte løsning for å fjernstyre utskrift av etiketter uansett hvor du befinner deg. Dvs hvem som helst i din bedrift kan skrive ut etiketter så lenge de er logget på ProTeria Web og og har internett. Du behøver ikke å være på det samme nettverket og du slipper unna dialogboksen i nettleseren ved utskrift.

Det forutsettes det at du enten har en termoskriver av typen TSC eller Zebra for å benytte CloudPrint. Vi anbefaler spesifikt TSC DA210 / DA220 eller Zebra GK420D. Ta kontakt med oss om du har en annen utskrift og om du ønsker å undersøke mulighetene.

Fordeler

  • Fjernstyring av utskrift. Eksempelvis kan skriveren stå på lageret mens du sitter på kontoret på eget internett eller på hjemmekontor og setter i gang utskrift av etiketter fra skriveren som står på lageret.
  • Raskere utskrift. Du slipper unna Windows / Mac dialogboksene i nettleseren ved utskrift, slik at etikettene umiddelbart kommer ut når du klikket på utskrifts-ikonet.
  • Automatisering. Muligheten for å automatisere utskriften er der om du ønsker dette. Om du for eksempel har en integrasjon kan man potensielt automatisere utskriften slik at etiketten kommer ut umiddelbart i det en ordre kommer inn. Det kan fungere som forklart i video for WooCommerce på denne lenken (del 2 av videoen).
  • Fjernstyrt support. Oppsettet av boksen gjøres via nettet av oss og vi kan se statusen på din skriver til enhver tid om du skulle ta kontakt med oss. Boksen krever hverken å skrus på eller av – det viktigste er at den til enhver tid er koblet til strøm og Internett. Dette gjør at løsningen kan taes i bruk av hvem som helst, krever svært lite vedlikehold og gjør løsningen generelt knirkefri for deg. Om det mot formodning er noe galt med boksen så bytter vi den ut for deg kostnadsfritt.
  • Rimelig pris for en bekymringsfri og effektiv utskrift (69,- per mnd). Skulle det bli et strømbrudd eller skje endringer på ditt nettverk, så vil ikke oppsettet måtte påvirkes av dette. Det må ikke settes opp på nytt på linje med nettverks-utskrift koblet til en eventuell server på din arbeidsplass.

Hva er denne boksen?
Liten boks (mini-PC) på størrelse med en større mobiltelefon som settes opp av oss med korrekt driver og oppsett for deg og sendes i posten til deg. Denne kobles til inernett med kabel og USB-kabelen til skriveren din kobles direkte inn i boksen. Den er da klar til bruk. Opptil 3 skrivere kan kobles til boksen samtidig. For brukerne er det bare «plug-and-play» når boksen ankommer og skulle utskriften av en eller annen grunn stanse er det bare å ta kontakt med oss så vil vi fjernstyre boksen.

Jeg har mottatt en CloudPrint-boks. Hva gjør jeg?

Les: Dette gjør du nå CloudPrint-boksen er kommet frem

I enkelte tilfeller der ProTeria av ulike grunner ikke har anledning til å konfigurere boksen 100% til ditt formål (eksempelvis om du har en skriver vi ikke har tilgjengelig for øyeblikket til å teste mot eller om du ønsker et spesielt oppsett) vil det være behov for at vi gjør en fjernstyring via din maskin etter du har koblet den til. Gi beskjed til oss når du har mottatt den, isåfall.

Hvilke instillinger skal jeg bruke for etikettene mine?

Type etikett

Størrelse

Innstilling i ProTeria Web

Termoskriver: Termoskriveren har ikke noe forbruksmateriell som toner eller blekk. Kan brukes til å skrive ut alle Brings produkter (inkl. Pakke i Postkassen selv om formatet er mindre) 102×192 mm “Innstillinger” → “Termoskriver”
Laser-skriver: Du kan fint benytte en vanlig laserskriver med A4-ark til å skrive ut hvilke som helst etiketter. Det vil da kreve egen beskjæring og feste av etiketten. Vi anbefaler dog ikke denne løsningen grunnet etikett lettere kan bli ødelagt under transport.

OBS! Dersom du skal skrive ut etiketter til stykk- og partigods (Bring) kreves det at du laster ned etiketten først, om du bruker laserskriver.

A4-ark “Innstillinger” → “Laserskriver”
RFID-etiketter: Løsningen var tidligere (frem til 1. jan 2020*) eneste måte å sende “Pakke i postkassen” med sporing. Kun én type RFID-skriver er støttet av ProTeria Web og det er av typen Zebra, og forutsetter også en Cloud Print-løsning. 98×104 mm

Dette vil se ulikt ut, avhengig av hvilken skriver og operativsystem du har men noe slikt:

  1. Søk opp “Kontrollpanel” / “Control panel”
  2. Trykk på “Vis enheter og skrivere” / “View devices and printers”
  3. Finn etikettskriveren i listen av enheter og høyreklikk →  “Skriverpreferanser” / “Printing preferences”
  4. Sjekk at din innstillinger ser ut som følger (102 x 192mm) og klikk deretter “Apply”. Denne dialogboksen vil se ulik ut avhengig av hvilken skriver du har.
  5. Dersom du opplever at etiketten blir beskjært på feil plass (etiketten er feilplassert) er det antagelig behov for å kalibrere skriveren din. Det er ulik prosess for dette avhengig av hvilken skriver du har men for TSC skrivere gjøres det ofte ved ved lys-intervaller som vist her. Det samme gjelder for Zebra skrivere.

Hvorfor kommer etiketten ut i A4-format?

Dersom du benytter en vanlig skriver (med A4 papir) til å gjøre utskrift av etiketter så kan det hende at skriver innstillingene i Windows automatisk gjør at utskriften av etiketten blir på størrelsen med arket du skriver ut på (Skaler: «Tilpasset til papiret). Dette kan du endre til (Skaler: «Standard»).

Om du benytter en termoskriver, så kan du rette problemet ved å klikke på «Innstilinger → «Skriverinnstillinger: Etikett«

Hvordan bestille etiketter fra ProTeria?

Du kan bestille etiketter direkte fra innlogget side i ProTeria Web som beskrevet her.

Hvordan lager man retur-etikett på en sending?

Om du tidligere har gjort en sending til en kunde som du nå ønsker å opprette en retur til, kan du opprette retur ved å finne frem til den tidligere sendingen i din oversikt.

  1. Søk opp kunden i din oversikt, enten ved å søke på navn, firmanavn eller f. eks sendingsnummer.
  2. Huk av, og klikk “Lag retur”.
  3. Det som vil skje er da at en ny sending legger seg helt i toppen av din oversikt. Dette er retur-etiketten din.

Hvordan velge driver og sette utskriftsinnstillinger på MacOS?

I forbindelse med oppdatering av operativsystemet på Mac har vi oppleds at skriveroppsettet er blitt glemt i prosessen, og andre ganger at skrivere krever at driveren må installeres manuelt. 

  1. Dersom du eksempelvis har en skriver av typen TSC (DA220 i dette eksempelet) skriver går du til denne siden med drivere her, og som vist i skjermbildet nedenfor kan du der klikke “Download”. Dersom du har en Zebra GK420D skriver eller en Honeywell-skriver kan du hoppe rett til steg 3 i denne artikkelen.
  2. Når filen er lastet ned kan det hende at Apple forteller deg at filen er fra en usikret kilde og at du ikke får åpnet den. Da må du klikke deg inn på “Apple”-ikonet øverst til venstre → “Security & Privacy” → “General”. Da vil du se en forespørsel fra programmet om å tillate åpning av dette programmet.
  3. Om du så har fullført installasjonen av driveren kan du klikke deg inn på “Printers & Scanners” → “+” (lite pluss-tegn nederst til venstre). Sørg for at skriveren din er koblet til maskinen med USB. Når du da ser skriveren dukke opp, klikk på den og under innstillingen “Driver”, velg “Annen” → “DA220” (om du har TSC-skriver av denne typen) eller “Zebra ZPL Label printer” (dersom du har Zebra GK420D skriver eller Honeywell-skriver).
  4. Når det gjelder innstillinger på selve utskriften kan du gjøre som følger: åpne en etikett eller et dokument som kan skrives ut
  5. Tast “Cmd + P” (eller velg “Skriv ut”)
  6. Klikk deg inn på “Paper size”-dropdown menyen → “Manage custom sizes” (Se skjermbilde nedenfor)
  7. Klikk på “+”-ikonet for å lage en lagret innstilling og kall den f. eks Proteria. Denne innstillingen brukes kun for å printe etiketter.
  8. Sett papirstørrelsen. Dette er vanligvis 102 x 192 mm.
  9. Sett margen både i “Top”, “Right”, “Bottom” og “Left” til 0 → “OK”
  10. Sett “Scale” til 100%.
  11. Gå til “Presets”-dropdown menyen → “Save Current Settings as Preset”
  12. Kall den f. eks Proteria → “Lagre”.

Bring

Bring hevder å ikke ha mottatt EDI. Hvordan er det mulig?

Les mer her.

Hvordan fungerer Pakke i postkassen?

Les om dette her.

Hvordan sende med en annen kundes kundenummer?

Slik gjør du dette med Bring.

Hvordan reklamere på en forsendelse?

Du kan reklamere på en forsendelse som beskrevet her. Om du har egen fraktavtale må dette gjøres direkte til transportør.

Hva er hentesendingstillegg?

Dette er et pristillegg fra Bring som pålegges dersom pakken ikke kan leveres i postkassen.

(innholdet i denne artikkelen er hentet fra Brings nettsider: Vilkår for Pakke i postkassen)

Hvis mottakerens postkasse er låst, hvis pakken ikke får plass, eller det av andre årsaker ikke er mulig å levere pakken i postkassen, leveres pakken til mottakers postkontor eller Post i Butikk og skannes som en hentesending. Hentesendinger får et pristillegg per pakke som faktureres avsender, også hvis pakken ikke blir hentet av mottaker og må sendes i retur til avsender.

Mottaker får en SMS/epost om at pakken kan hentes på posten.

Pose på døren

Pakke i postkassen er en brevsending som i utgangspunktet skal leveres i postkassen av postbudet. Hvis sendingen av ulike grunner ikke får plass i postkassen, kan avsender mot et pristillegg velge at sendingen leveres i en Pose på døren i stedet for at den sendes til hentested for utlevering.

Levering som Pose på døren må aktivt bekreftes av mottaker ved bestilling i avsenders nettbutikk. Mottaker vil få en SMS/e-post når sendingen er levert som Pose på døren. Vilkårene som gjelder om man ønsker dette er som følger:

Mottaker må ved bestilling i avsenders nettbutikk aktivt bekrefte at de aksepterer levering som Pose på døren. Avsender må opplyse mottaker om kriteriene for levering som Pose på døren:

  • Avstanden fra postkasse til mottakers dør må ikke være mer enn 250 m.
  • Hus må være tydelig merket med husnummer og oppgang
  • Døren må være tydelig merket med mottakers navn
  • Posten må ha adgang til mottakers dør, f.eks. ved låst ytterdør til felles inngang

I tilfeller der kriteriene over ikke er oppfylt blir sendingen levert til mottakers postkontor eller Post i butikk for utlevering mot et hentesendingstillegg.

Hvordan fjerne innleveringstillegg fra prisberegningen?

Pakker som innleveres til postkontor har (per 21.09.2020) 16 kr høyere pris per kolli. Informasjon om dette finner du blant annet her.

 

  1. Søk opp ditt firma i kontaktregisteret i ProTeria Web (eller klikk på kontaktbok-ikonet på avsenderen, om du er inne på en forsendelsen du skal gjøre)
  2. Huk av for “Henteavtale med Bring” eller “Henteavtale med PostNord” alt ettersom hva du har
  3. Lagre, og nå vil ikke lenger innleveringstillegg vise i prisberegningen

Hva betyr "Valgt sendingstype kan IKKE bestilles mellom avsender og mottaker."?

  • Dette skyldes som oftest at postnummeret er blitt endret siden mottakeren ble lagret i ditt register, eller at du har mottatt feil postnummer av kunden. Søk opp gatenavnet og nr i Google Maps, se hvilket postnummer som dukker opp og lim inn dette i ProTeria Web for å se om du da får etikett. Husk å huke av “Lagre i kontaktregisteret” dersom dette løser det for deg.
  • Eller så kan det hende at postnummeret faktisk er et postboks nummer. Disse kan det ikke leveres pakker til.
  • Enten så er det faktisk tilfelle at pakken ikke kan sendes til dette postnummeret og må bookes på annet vis – dette gjelder kun såvidt vi vet for sendinger til Svalbard.

Hvorfor står det "I transport" på en pakke som allerede er levert?

Sporingsstatusen i ProTeria Web er basert på såkalte webhooks fra Bring, som betyr at den alltid viser siste status på den faktiske sporingen til Bring fortløpende.

 

«Men jeg har forsendelser som er nesten et år gammel, om fortsatt ligger i oversikten min som “I transport?”»

Om du ikke har hørt noe fra mottakerne av pakken, så har de angivelig mottatt forsendelsen, og det har som som regel kun én forklaring og det er at Bring ikke har registrert faktisk pakke-event, og pakken kan være utlevert uten at Bring har det i sitt system. Den er altså avhengig av at Bring scanner alle pakkene, at postbud scanner pakker korrekt før de legges i postboks og at de som evt jobber på et postkontor også scannet ut pakkene som utlevert.

Kan jeg overstyre?
Det har blitt tatt opp til vurdering hos oss å legge til en slik mulighet, men per i dag er det nokså mye logikk som må inn for at du som kunde skal kunne overstyre status av sendingen (for å rydde i oversikten din). Sporingen vil dog bli inaktiv etter 1 år fra den ble opprettet.

Hvorfor er det minstemål for Pakke i Postkassen?

Minimumsmål på 9 x 14 cm er satt av Bring for å sikre kvalitet, både med tanke på selve sorteringen og ikke minst etikett og lesbar strekkode.

Det er dog ikke aktivert noen tillegg for manuell håndtering for Pakke i Postkasse av Bring. Med andre ord, om en sending er litt under minstemål, så vil det være greit, gitt at etikett og strekkode er god og lesbar av maskin. Men merk at strekkode ikke skal brettes eller settes på pakken på en slik måte at den brytes.

Hvorfor mottok jeg gebyr for ulesbar strekkode?

Det hender at strekkoder ikke kan leses av Brings automatiserte sorteringsmaskin, og om dette i følge Bring skyldes feil ved påføring eller utskrift av etikett så kan man få gebyr for dette. 

Informasjon fra bring.no: “Hvordan unngå etikettfeil?”. Gebyret for uleselige strekkoder ble gjeldende fra og med 04.05.2020 av Bring. Før dette gjorde de manuell håndtering uten å pålegge gebyr, så dette er en måte for Bring å gjøre avsender bevisst på dette for å minske tiden brukt manuell behandling av pakker. I ettertid er dette midlertidig fjernet inntil de har fått på plass en metode for dokumentasjon av dette.

Nedenfor er en oversikt / hierarki på hvordan Bring definerer disse tilfellene basert på årsak. Merk at i de fleste reelle tilfeller så vil ikke feilene være så overtydelige som i Brings eksempler nedenfor. Det er dermed desto viktigere å gå igjennom disse punktene nedenfor med de som tar hånd om pakkingen av forsendelser, da disse håndteringgebyrene ofte kan unngås om man er oppmerksom på disse punktene.

 

  1. De grønne strekkode-feilene (merket AN av Bring) er uforskyldt av kunden og dermed skal de ikke tillegges gebyr for dette. Eksempler er som følger (slitt label, rift i strekkode, skitten label):
  2. De røde strekkode-feilene (merket AE av Bring) skyldes kunden og hvordan etiketten ble påført. Eksempler på dette er som følger (dårlig trykk, forskyvning, feil størrelse):
  3. De røde strekkode-feilene (merket AF av Bring) skyldes kunden og hvordan etiketten ble påført. Eksempler på dette er som følger (krøllet etikett, strekkode i skjøten, strekkode rundt kant). Spesielt har vi sett mange eksempler på at etiketten er plassert i skjøten (over teipen). Et typisk eksempel på dette er om man sette etiketten over skjøten på pakken. Dette ser ofte OK ut under påføring, men etterhvert som pakken er under transport og får litt belastning på seg kan det føre til at strekkoden bøyes litt på midten, som er nok til at den ikke kan avleses maskinelt. Etiketten bør derfor plasseres på siden harde, glatte flater, og gjerne på siden esken dersom skjøten ikke kan unngås.
  4. De røde strekkode-feilene (merket AG av Bring) skyldes kunden og hvordan etiketten ble påført. Eksempler på dette er som følger (etikett under stropp, plast med gjenskinn, gladpack, under tape)
  5. Andre eksempler fra Bring.no:
    Nr. 1 fra venstre – strekkoden er dekket av plast som ikke ligger glatt inntil etiketten
    Nr. 2 fra venstre – etiketten ha dårlig print, som gir hvite «prikker» i strekkoden
    Nr. 3 fra venstre – etiketten er satt over en skjøt
    ​​​​​​Nr. 4 fra venstre – etiketten er krøllete og satt over en skjøt

Bakgrunnen for tillegget er i følge Bring at dersom etiketten ikke automatisk kan leses av deres sorteringsmaskin vil den forstyrre flyten av varer, og kreve at pakken håndteres manuelt av Bring og at de dermed skriver ut og fester på ny etikett. Pakken blir noe forsinket men den kommer altså frem. For andre tips og veiledning angående emballering og merking, les: “Veiledning: Emballering og merking av pakker”

Hva kan gjøres for å unngå dette?

Rensing av skrivehode
Selv om etiketten tilsynelatende ser fin ut og den kan leses av med telefonen, kan det hende det behøves en rensing av skrivehodet. I følge leverandør så kan dette gjøres ved bruk av klut og Isopropanol (kan fåes kjøpt på eksempelvis Jernia, Biltema og Clas Ohlson). Rensehodet er avleseren som sitter øverst i lokket (på TSC og Zebra skrivere) og denne videoen viser hvordan man kan gå frem:


Små pakker

Dersom det er mulig å sørge for en jevn overflate slik at strekkoden ikke blir trunkert (“bule ut”)er dette også en stor fordel, noe som vil redusere sjansen for kvalitetsbrist. Dette er særlig vanskelig når det gjelder mindre pakker som sendes som “Pakke i Postkassen”, da grunnideen med dette produktet er at det kan sendes som nettopp brev og dermed være kosteffektivt.

Om det er noe mykt på innsiden så vil konvolutten kunne endre fasong under transport, så vårt tips er å sørge for at selve strekkoden (som inneholder adresse-informasjon) ligger på det hardeste / flateste området på konvolutten. Synlighet av strekkoden er sånn sett viktigere enn at adressen kan leses, selv om det også bør være tilfelle. Strekkoden inneholder all pakke-informasjon (inklusiv adresse).

Alternativt, om konvolutten ikke er stiv og glatt nok vil vi anbefale å vurdere esker istedenfor poser som for eksempel breveske eller minipakke som også går i postkasse.

4. Tiltakene utgjorde ingen forskjell
Om du har fulgt punktene i denne artikkelen men fortsatt opplever å få dette problemet, til tross for at etikettene ser helt fine ut, så kan det være at skrivehodet i skriveren er slitt og at dere trenger en ny.

Hvorfor får jeg email hver gang det opprettes en sending i ProTeria?

Bring sender automatisk ut slike varslinger såfremt de har mottatt en epost-adresse fra deg som avsender på pakken. Om dette ikke er ønskelig kan du gjøre som følger:

  1. Klikk på “Ny Bring” → “Bring”
  2. Da ser du avsender-malen din vise seg øverst (og du kan se at epost adressen er inkludert).
  3. Klikk på kontakt-ikonet til høyre for søke-feltet (avsender), og deretter slett epost adressen fra dette feltet.

Kan jeg sende rekommendert brev i ProTeria Web?

”Rekommandert post er et begrep som brukes om brevpost. For rekommanderte brev gir Posten kvittering for når det innleveres. Mottakeren av brevet må legitimere seg og kvittere for brevet for å få det utlevert.” – Bring

Et rekommandert brev kan ikke opprettes i ProTeria Web, på samme måte som man ikke kan hente ut frimerker i ProTeria Web (kun brevetiketter). Enkelte kunder oppretter brevetiketter i kombinasjon med å benytte en frankeringsmaskin for masse-utsending av brev.

  • Man kan dog lage Pakke i Postkassen-sendinger (Velg Bring, og deretter Pakke i Postkassen) som er å anse som sporbare brevsendinger mer her er det ingen krav om legitimasjon.
  • Det eneste Bring produktet man huke av tilleggstjenestesten «legitimasjonsplikt» på i ProTeria Web er produkter som heter Pakke til hentested.

Kan jeg sende med eget Bring kundenummer?

Les hvordan her.

Jeg ønsker å sende pakke til kunde i utlandet. Hva gjør jeg?

Skal du sende pakker til utlandet så må det være en Bring Servicepakke (PickUp Parcel) eller ved en eventuell egen fraktavtale med andre transportører. Når det gjelder Bring-sendinger med Proterias fraktavtale så er det transportørens bruttopriser som er gjeldende.

OBS! Husk bare å informere mottakeren (kunden) om at lokal moms og fortollingskostnader vil påløpe i forbindelse med leveringen av pakken i mottakerlandet.

Hvorfor mottok jeg håndteringstillegg fra Bring? (for liten, for stor uemballert)

Minstemål:
Når en pakke er mindre enn Brings minimumsmål (L: 23 x B: 13 x H: 1 cm). Eksempler:

Eksempel

Lengde

Bredde

Høyde

Håndteringstillegg

Pakke 1 22 15 15 Ja
Pakke 2 26 10 5 Ja
Pakke 3 26 15 0.5 Ja
Pakke 4 25 15 2 Nei

Kort forklart: For en kolli der én av sidene er under minstemål vil håndteringstillegget legges ved, som vist ved tre eksempler ovenfor.

Maksimumsmål:
Når en pakke er større enn Brings maksimumsmål (L: 120 x B: 60 x H: 60 cm). Eksempler:

Eksempel

Lengde

Bredde

Høyde

Håndteringstillegg

Pakke 1 125 30 30 Ja
Pakke 2 70 70 40 Ja
Pakke 3 110 50 50 Nei

Kort forklart: for en kolli der enten én av sidene er over 120 cm (1 rad) eller to av sidene er over 60 cm (2 rad) vil håndteringstillegget legges ved.

Andre grunner til håndteringstillegg:
Dette er fordi det ikke kan ligge stabilt eller stables (eks. kofferter, bager, skitrekk, dekk, eksospotter, maskindeler, uemballerte kanner med flytende innhold). Eksempler på dette er:

  • Pakker i rulleform
  • Uemballerte pakker / delvis emballerte.

Hvorfor er det slik? I følge Bring er dette fordi pakken er for liten eller for stor for sortering på maskin og kan dermed sitte fast eller forstyrre flyten av pakker dersom den ikke håndteres manuelt. Det er også ifølge Bring for å minimere skade på pakken selv og skade på andre pakker. Det er personer som velger ut pakkene, slik at det kan forekomme at pakker som egentlig skal tillegges gebyr ikke alltid får dette om det er snakk om gebyr.

Hvordan sende pakke med postoppkrav? (betaling ved utlevering)

  1. En forutsetning for å sende med postoppkrav er at du lagrer ditt firmas kontonummer i Proteria Web. Når du oppretter en ny sending («Alt + N»), klikk på kontaktbok-ikonet under Avsender.
  2. Da ser du at helt øverst til høyre kan du fylle inn “Kontonummer postoppkrav”. Fyll inn ditt kontonummer og trykk “Lagre”.
  3. Nå kan du huke av “Betaling ved utlevering (COD)” som tilleggstjeneste neste gang du sender en Pakke til hentested, og da vil ditt kontonummer ligge lagret der inne.
  4. Dersom du ønsker at kunden skal betale frakten også, så huker du av foran “+ Porto”.Når gjøres utbetalingen? Med Bring skal betalingen vises på din konto neste bankdag etter at pakken er utlevert.

PostNord

Hvordan ser sonetabellen til Postnord ut?

Se sonetabell her: Soner PostNord 01.03.21

Postnummeret du sender fra er den loddrette kolonnen mens postnummerer du sender til er den vannrette raden i toppen.

Hvordan sende MyPack Home Small?

Klikk her for å se hvordan du sender MyPack Home Small.

MyPack Home Small er PostNords rimeligste produkt. For å kunne tilby denne tjenesten må PostNord benytte Posten sin infrastruktur for brevsendinger, og dermed kreves det en litt annerledes håndtering av denne pakketypen som er beskrevet her.

 

Krav

  1. Må hentes av PostNord (kan ikke innleveres til PostNord hentested mot tillegg)
  2. Må veie mindre enn 2 kg (reell vekt) og ha mål mindre enn 35cm x 25cm x 12cm.
  3. Må skrives ut som beskrevet i denne artikkelen

 

Hvordan unngå innleveringstillegget til PostNord?

Pakker som innleveres til et PostNord utleveringssted, vil fra og med 1. juni 2021 få et innleveringstillegg på 20 kr per sending. Dette gjelder selvsagt ikke utlevering av pakker til mottakeren. Tillegget kan da enkelt unngås ved å bestille opphenting.

Hvordan bestiller man henting med PostNord? (Proterias fraktavtale)

Dette gjør man som beskrevet her.

Hvordan fjerne innleveringstillegg fra prisberegningen?

Pakker som innleveres til postkontor har (per 21.09.2020) 16 kr høyere pris per kolli. Informasjon om dette finner du blant annet her.

 

  1. Søk opp ditt firma i kontaktregisteret i ProTeria Web (eller klikk på kontaktbok-ikonet på avsenderen, om du er inne på en forsendelsen du skal gjøre)
  2. Huk av for “Henteavtale med Bring” eller “Henteavtale med PostNord” alt ettersom hva du har
  3. Lagre, og nå vil ikke lenger innleveringstillegg vise i prisberegningen

Andre transportører

Toggle title

Toggle content goes here, click edit button to change this text.

Konvertering / Oppgradering fra Frakt til Web

Hvordan lager man Norsk Fraktbrev i ProTeria Web?

Gjør du overgangen fra ProTeria Frakt til Web-utgaven?

  1. Send bestilling inne på «Hjelp» → «Webversjon» (inne i ProTeria Frakt-programmet)
  2. Følg deretter stegene i den andre FAQ-meldingen om å flytte kontaktregisteret ditt over til Web.
  3. Dersom du ønsker mer enn én innlogging kan vi hjelpe til å legge dette til. Du kan ha ubegrenset antall brukere uten ekstra kostnader.

Feltene som kommer med i det standardiserte fraktbrevformularet for Norsk Fraktbrev har vært uendret i flere tiår. I ProTeria Web vil utformingen og plasseringen av feltene være noe annerledes enn på selve utskriften, men fraktbrevet vil seg helt likt ut og feltene er fortsatt nummerert på samme måte som utskriften.

Når du nå skal lage fraktbrev fremover så logger du inn på www.web.proteria.com. Her er det lurt å lagre adressen som bokmerke i nettleseren med én gang. Man kan også eventuelt legge en snarvei på skrivebordet om ønskelig.

FELTHJELP

Felt 10 for transportør
Ønsker du å lagre transportører i kontaktregisteret? Transportører må legges inn manuelt i kontaktregisteret (trykk på «Kontakter» øverst i toppmenyen) og merkes som “transportør”. Der inne kan du også lagre et evt kundenummer hos transportøren (felt 23)

Felt 23 for kundenummer hos transportør
Kanskje ønsker du å lagre et kundenummer hos transportør enten for ditt firma eller for mottakeren? Klikk på «Alt + N» (eller Nytt Norsk Fraktbrev) og deretter klikk på kontaktbok–ikonet til høyre for Avsender-bolken. Helt nederst der vil du kunne fylle ut dine kundenummere hos transportører.

Felt 31-32 for postoppkrav
For å sende pakken som postoppkrav må du lagre kontonummeret ditt inn på “Kontakter” → (søk opp eget firmanavn) og lagre deres kontonummer der det står “Kontonummer postoppkrav”.

Ønsker du å skrive ut etikett sammen med fraktbrevet?
Da huker du av for “Skriv ut etikett(er)” øverst i den midterste kolonnen under Transportører. Om du ønsker at dette alltid skal være huket av på forhånd, så kan dette lagres i en mal ved å klikke på «Lagre mal«. Du kan også klikke deg inn på «Innstillinger» → «Maler» for å velge dette. Merk: malene følger innloggingen.

Endring av fraktbrev etter utskrift
Kan man endre på et Fraktbrev som allerede er utskrevet? Straks et Norsk Fraktbrev er skrevet ut, så blir det generert et løpenr som gjør at sendingen i teorien da er låst. Dette fungerer altså noe annerledes i den gamle lokalinstallasjonen, men du kan omgå problemet slik:

  1. Huk av / marker forsendelsen i oversikten din.
  2. Klikk på “Kopier”
  3. Gjør nødvendige endringer i forsendelsen (“Vis/endre”)
  4. Skriv ut det oppdaterte fraktbrevet, og arkiver / slett det første du laget.

Fordi den er nettbasert behøves det heller ikke å bestilles strekkoder til fraktbrev. Det gis automatisk i det du legger fraktbrevet til utskrift.

Om du høyreklikker på bildet og klikker “Lagre bildet som..” og åpner det på din maskin vil du kunne se nummereringen tydeligere.

Hvorfor bytte fra noe som har fungert uten problemer i mange år?
Siden lanserte web-utgaven for 5 år siden har vi vedlikeholdt to ulike systemer parallelt, noe som er svært krevende når transportører stadig endrer og forbedrer sin produkter. Det faktum at den nå er nettbasert gir større fleksibilitet og flere muligheter for oss til å implementere forbedringer for deg som bruker og for flere typer brukere. Man kan gjøre brukersnittet mer intuitivt for nye brukere, og det er lettere å lage integrasjoner mot eksempelvis dagens nettbutikker, fjernstyre utskrift og man behøver ikke lenger å sitte på én spesifikk maskin for å få tilgang til ProTeria.

 

Opplever du at du ikke får lagt fraktbrevet til utskrift?

  1. Dette kan enten skyldes at du sitter på et firmanettverk hvor man kan måtte ha behov for å gi tilgang til følgende lenker i den sentrale brannmuren deres:
    – validation.proteria.com (informer IT-person på huset om dette)
  2. Eller det kan skyldes manglende støtte i nettleseren. Chrome er vår anbefalte nettleser som vi tester hyppigst mot, selv om det også skal fungere i nyeste versjon av Edge, Firefox og Opera.

Hvordan overføre kontaktregisteret til ProTeria Web?

Du må ha installert minst versjonen 4.23.6 (fra 4.sept. 2015) eller nyere av Proteria Frakt for å vi anbefaler dog å oppdatere til siste versjon (“Vedlikehold” → “Oppdater Proteria Frakt”)

 

Dersom du ønsker å få overført kontaktregisteret (mottakere) fra dagens Proteria Frakt-løsning til den nye Proteria Web-løsningen så gjør du som følger:

  1. Trykk på “Database” → “Mottakere” inne i Proteria Frakt
  2. Trykk på “Eksporter…” øverst til høyre
  3. Klikk deretter på «Eksporter til ProTeria.

NB: Dette kan ta lang tid (opptil én time dersom det er mange avsendere) så hvis du får feilmelding(er) (f.eks “Program svarer ikke”) bare klikk på «fortsett» og la den stå til den er ferdig. 

Dersom det ikke fungerer, og du f. eks får feilmeldingen “Record key deleted” så har den problemer med å nå vår database. Da kan du ta kontakt med oss slik at vi kan få hentet ut kontaktregisteret manueltslik at vi kan gå igjennom de stegene. Dette gjøres kun én gang, så er du klar.

Andre spørsmål & personvern

Statement: ProTeria Privacy Policy

Read statement here

Mottaker hevder å ikke ha mottatt noen sporing på email/ SMS. Hvordan sjekker man?

  • Søk først opp forsendelsen det gjelder i din oversikt og sjekk at det er huket av på tilleggstjenester → “Varsling til mottaker på e-post/SMS” / «Evarsling«.
  • Sjekk gjerne også at epost-adressen til mottakeren er stavet riktig, og evt telefonnummer er korrekt.
  • Så lenge alt ser korrekt ut her, skal mottakeren ha mottatt varsling fra transportør.Husk at noen kunder kan ha bare ha oversett et varsel, mens e-post varslingen kan også hos andre unntaksvis gå i søppelpost-mappen. Dette gjør det ikke noe mindre plagsomt men på samme tid gjør det feilsøking mindre aktuelt når det kommer til slike sporingvarsler da dette ofte er årsaken.

Hvordan gjøre emballering og merking korrekt?

Det er kun når pakken er forsvarlig innpakket at du har krav på erstatning fra eksempelvis Bring dersom du reklamerer på en ødelagt foresendelse. Her er noe veiledning i forbindelse med emballering.

Pakker sendes normalt fram i postcontainere. Ofte er det flere omlastinger og omsorteringer underveis. Pakkene kan utsettes for forholdsvis stor påkjenning, og det må tas hensyn til dette når emballasje skal vurderes.

Emballasjen må være solid og være passe stor i forhold til det som skal sendes.

Både ytre og indre emballasje må derfor tilpasses etter innholdet. Fyll opp tomrom slik at innholdet ligger støtt og godt på plass. Skjøre ting må være omgitt av støtdempende materiale på alle kanter, slik at dette kan fange opp trykk og støt.

Du teiper sendingen din ordentlig, og vi anbefaler at du bruker en bred og sterk teip. Nedenfor er noen eksempler hentet fra Bring.

 

Plassering av etikett og merking
Husk at du må fjerne gamle etiketter og krysse ut gamle markeringer, hvis du gjenbruker en eske eller kartong. Sørg for at både avsender- og mottakeradresse er skrevet riktig på transportetiketten og at etiketten er plassert på rett sted. Du plasserer etiketten på toppen av sendingen. Unngå å plassere etiketten på eskesømmer eller tape.

Tips: Om en sending skal søkes etter hos transportør (savnet sending enten med MyPack Collect eller Pakke til hentested) vil det være fordelaktig om pakken har spesielle kjennetegn – særpreg.

Trenger du emballasje?
Vi tilbyr også salg av emballasje på nettbutikken billigemballasje.no.

Footer

Telefon: 45 28 66 60    |      info@proteria.com

Avdelinger:

Oslo

ProTeria AS
Dronning Eufemias gate 16
0191 Oslo

Halden

ProTeria AS
Busterudkleiva 54
1782 Halden

Holmestrand

ProTeria AS
Dr. Graaruds plass 6
3080 Holmestrand

  • Personvernerklæring
  • Norsk bokmål
    • Svenska

We are using cookies to give you the best experience on our website.

You can find out more about which cookies we are using or switch them off in settings.

  • Hjem
  • ProTeria Frakt Web
  • ProTeria Toll
  • ProTeria Kurs
  • Om oss
  • Ofte stilte spørsmål
  • Kontakt
  • Login
ProTeria - EDI Program - Fraktbrev - TVINN - Tollkurs - Brukervennlige program
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings. Read more about Proterias privacy policy here.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.